torstai 19. elokuuta 2021

Hyvä paimen

Suomen Viikkolehti 17.08 2021

Johannes 10: ”Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta” (10:11). 

Jeesuksen vertaus paimenesta ja lampaista sijoittuu pieneen juutalaisyhteisöön. Suurimmalla osalla perheistä oli muutama lammas. Kylässä oli pieniä aidattuja pihoja, joissa lampaita pidettiin. Useilla talouksilla oli yhteinen paimen — usein perheen poikia tai tyttöjä. Joskus palkattiin ulkopuolinen.

Joka aamu lampaat vietiin laiduntamaan ulos. Koska paimen oli tuttu, ovenvartija avasi hänelle oven, ja paimen saattoi kutsua lampaitaan. Lampaat tunsivat hänen äänensä ja seurasivat perässä. Varkaan täytyi sen sijaan kiivetä aidan yli, koska ovenvartija ei päästänyt häntä sisään. Lampaat eivät tunnistaneet vieraan ääntä ja pakenivat.

Lampailla oli ulkona lammastarha. Se oli tehty päällekkäin kasatuista kivistä, joiden päälle oli asetettu piikkipensaita suojaksi pedoilta. Lammastarhassa ei ollut kattoa eikä ovea. Paimen nukkui oviaukolla. Hän oli siten lammasten ovi.

Suojaa kylmältä tuulelta

Jakeet 1–21 sijoittuvat syys–lokakuun lehtimajanjuhlan yhteyteen ja jakeet 22–39 marras–joulukuun hanukka-juhlaan. Hanukkaa vietettiin temppelin uudelleenvihkimisen muistoksi. Helleenijohtaja Antiokos IV saastutti temppelin vuonna 167 eKr. Hän uhrasi alttarilla sian Zeukselle, kreikkalaisten pääjumalalle. Tämä johti juutalaiskapinaan. 164 eKr. temppeli omistettiin uudelleen yksin Jahven palvontaan.

Salomon pylväskäytävä tarjosi suojaa kylmältä tuulelta. Siellä juutalaiset kokoontuvat keskustelemaan pyhistä kirjoituksista. Varhaiset kristitytkin kokoontuivat siellä.

Johanneksen evankeliumin luku 10 liittyy lukuun 9, jossa Jeesus parantaa sokeana syntyneen. Jeesus puhui juutalaisille ja fariseuksille, jotka loukkaantuivat, kun näkönsä saanut mies uskoi Jeesukseen.

Kelvottomia paimenia

Näkönsä saanut edustaa lammasta, joka tunnistaa hyvän paimenen äänen. Varkaat ovat kansanjohtajia, jotka kohtelivat lampaita huonosti. Jeesus saattoi tarkoittaa aiemmin tulleilla rosvoilla vääriä messiaita, jotka veivät ihmisiä harhaan. Varkaat tekevät vahinkoa —päinvastaista kuin hyvä paimen. Varas hakee omaa hyötyään lampaista eikä ajattele lampaiden parasta.

Kansan johtajat eivät kantaneet vastuutaan kansan huolehtimisesta, kuten palkattu työntekijä ei välittänyt lampaista, koska ne eivät olleet hänen omiaan. Palkkapaimen ei paimenna sydämen halusta, vaan taloudellisen voiton tähden. Sudet kuvaavat Uudessa testamentissa vääriä opettajia. Väärät opettajat estivät todellista Jumalan tuntemista.

Yhä tänäänkin on olemassa kelvottomia paimenia. Kaikilla kristillisen maailman vaikuttajilla ei ole vilpittömät aikeet. Osa seurakuntien johtajista käyttää ikävä kyllä ihmisiä hyväksi. On vieläkin vääriä opettajia, jotka luopuvat Jumalan sanan opetuksista ja periaatteista. He ovat eksyksissä ja eksyttävät myös toisia.

Siksi meidän on tärkeää olla valppaana ja koetella aikamme virtauksia. Jumala tulee tuomitsemaan kelvottomat paimenet. Hän asettaa hyviä paimenia pitämään huolta laumasta.

Ikuinen turva

Jeesus on hyvä paimen. Lampaat, kuten näkönsä saanut mies, kuulivat hyvän paimenen ääntä, eivät kansanjohtajia. Jeesus on Isän Jumalan tehtäväänsä asettama paimen. Hän ei asettanut itse itseään väärien paimenien tavoin. Lampaat kuulevat tämän hyvän paimenen äänen. Jeesus tuntee jokaisen lampaansa erikseen ja kutsuu niistä kutakin nimeltä.

Jeesuksen todelliset seuraajat tunnistavat hyvän paimenen äänen. Heidän ei tule seurata muita ääniä.

Paimen suojeli lampaita villipedoilta hengellään. Jeesus antoi itsensä kansansa puolesta. Hän antoi elämänsä uhriksi lampaiden puolesta. Hän antoi henkensä vapaaehtoisesti.

Jeesus on lampaiden ikuinen turva. Jeesus tuo yhteen kaikki kadonneet lampaat, myös muiden tarhojen lampaat. Tällä tarkoitetaan ei-juutalaisia. Jeesus yhdistää juutalaiset ja pakanat yhdeksi laumaksi. Hän pitää huolta lampaistaan ja ajattelee niiden parasta. Yltäkylläinen elämä tulee Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta.

Ylipaimen ja apupaimenet

Jeesuksella on läheinen suhde seuraajiensa kanssa. Hän vertaa tätä suhdetta Isän Jumalan ja itsensä, Jumalan Pojan, väliseen läheisyyteen ja rakkauteen.

Hyvä paimen voidaan kääntää myös jalo paimen, kunnioitettava paimen, ylistyksen arvoinen paimen. Jeesuksen luonteessa on jumalallista kauneutta. Hänen uhrinsa puolestamme on aitoa sankaruutta. Jeesuksen kuolema otti pois maailman synnin. Hänen ylösnousemuksensa julistaa Jumalan kirkkautta ja kunniaa.

Hyvä paimen palvelee lampaita ja ajattelee niiden parasta. Jeesus on perustamansa uuden yhteisön, seurakunnan, ylipaimen. Hän tekee työtään usein apupaimenien välityksellä. Apupaimenet eivät saa hakea itsekkäästi omaa hyötyään palvelutyöstä. He eivät myöskään saa sitoa ihmisiä itseensä, vaan heidän tulee auttaa heitä juurtumaan Kristukseen. Jeesuksen omilla on vapaus olla ja elää, tulla ja mennä. He kuuluvat yksin Jumalalle.

Meillä on hyvä paimen. Saamme aina turvautua häneen.

Juha Mikkonen

Kirjoittaja on Suomen Vapaakirkon pastori ja teologian jatko-opiskelija Keuruun IK-opistolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti