torstai 7. tammikuuta 2021

Kristuksen inkarnaatio

Suomen Viikkolehti 7.1 2020 

Enkeli vastasi: ”Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi.” (Luuk. 1:35) 

Neitseestäsyntyminen liittyy Raamatussa ja kristillisessä perinteessä Jeesuksen jumaluuteen ja ihmisyyteen. Sana tuli lihaksi, ikuinen ajalliseksi, Jumala syntyi ihmiseksi. Teologiassa tästä tapahtumasta käytetään nimitystä inkarnaatio. Sana tulee latinasta ja tarkoittaa lihaan tulemista, ruumillistumista, ihmiseksi tulemista.

Neitseestäsyntyminen liittyy laajempaan kokonaisuuteen, Raamatun suureen kertomukseen pelastushistoriasta. Useissa Raamatun teksteissä puhutaan Jumalan ihmiseksi tulemisesta. Tämä isompi kuva sopii hyvin yhteen neitseestäsyntymisen kanssa.

Neitseestäsyntyminen kuvaa osuvasti niin Kristuksen jumaluutta kuin hänen ihmisyyttään. Kristuksen syntymässä oli vahvasti läsnä sekä inhimillinen että jumalallinen puoli. 

Tavattoman poikkeava tapahtuma 

Ei tarvitse opiskella biologiaa tietääkseen, että neitseestäsyntyminen on tavattoman poikkeava tapahtuma, jotain, jota ei tapahdu itsekseen. Jo Maria tiesi, miten lapset syntyvät. Mutta Maria koki ihmeen. Hän tuli raskaaksi Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Vaikka Uudessa testamentissa on vain vähän materiaalia Jeesuksen neitseestäsyntymisestä, sekä Matteus että Luukas kuvaavat kuitenkin tapahtumaa. Asiasta on varmaan koettu häveliäisyyttä, jonka tähden siitä on mielummin vaiettu. Seksuaalielämään liittyvistä asioista ei puhuttu yleensä julkisesti ja kovin suoraan antiikin ajan juutalaisuudessa. 

Mutta mistä varhaiset kristityt sitten saivat tietää Jeesuksen neitseestäsyntymisestä? On hyvin mahdollista, että esimerkiksi Maria, joka koki itse tämän kaiken, on voinut kuitenkin kertoa asiasta toisille opetuslapsille. 

Jumala tuli ihmiseksi 

Meistä ihmisistä ei ollut toisiamme eikä edes itseämme auttamaan ja siksi pelastuksen täytyi tulla meidän ulkopuoleltamme. Siksi Jumala tuli ihmiseksi.

Jeesus oli täysin synnitön. Hänellä oli ihmisluonto, mutta ei synnillistä ihmisluontoa, kuten meillä. Jeesus ei perinyt turmelustamme. Hän ei ollut synnin alainen. Jeesus ei ole synnittömyytensä tähden yhtään vähemmän ihminen, vaan enemmän ja aidommin ihminen. Hän edustaa alkuperäistä ihmisyyttä.

Synnitön Jeesus saattoi kantaa syntiemme rangaistuksen ristille, koska hän ei ansainnut tuomiota. Jumala ei enää rankaise meitä, kun olemme Kristuksessa, yhdistetyt uskon kautta häneen. 

Jumala voi kyllä sallia meidän kokea vaikeuksia, mutta se ei ole rankaisemista vaan meidän parhaaksemme tapahtuvaa kasvatusta.

Neitseestäsyntyminen kertoo meille Jeesuksen ainutlaatuisuudesta ja Jumalan ihmeellisestä suuruudesta ja voimasta. Jumala näki hyväksi osoittaa rakkautensa meitä kohtaan tulemalla yhdeksi meistä. Hän tuli lahjoittamaan meille pelastuksen ja syntien anteeksiantamuksen armosta.

Jeesus Kristus on Jesajan kirjassa profetoitu Immanuel. Tämä hepreankielinen nimi tarkoittaa: ”Meidän keskuudessamme on Jumala.” 

Juha Mikkonen 

Kirjoittaja on Suomen Vapaakirkon pastori ja teologian jatko-opiskelija Keuruun IK-opistolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti