Heti ensi kosketus kirjaan oli innostava. Ewalds oli minulle hieman tuttu nimi jo ennestään. Olin kuullut puhuttavan hänestä herätyskristillisissä luterilaisissa piireissä ja kuunnellut erään Ewaldsin sielunhoitoesitelmän Karas-sanan kasetilta. Oli hienoa lukea hänen tarinansa, kasvunsa syrjäänvetäytyvästä maalaispojasta erittäin luovaksi persoonaksi ja merkittäväksi kristityksi vaikuttajaksi. Ihailen hänen mittavaa elämäntyötään.
Mielestäni
Ewaldsin holistinen ajattelu on todella tervettä ja kypsää. Kasvun
tie oli niin mainio teos että aion vielä lukea Ewaldsin omia
kirjoja. Olen ostanut kirjan Sielunhoito ja terapia kirjaston
poistomyynnistä. Siitä voisi aloittaa. On mahtavaa että Ewalds sai
vaikutteita vapailta suunnilta. Aika radikaali oman tien kulkija ja
moniosaaja. Oli siistiä törmätä Erikin opettajissa tuttuihin
nimiin, kuten teologi Yrjö Alaseen ja filosofi Eino Kailaan.
Ajattelen
että hänen neuvoillaan olisi yhä kysyntää niin vapaissa
suunnissa kuin kirkon piirissä. Mielestäni kirkossa ollaan vieläkin
liian pappiskeskeisiä (vaikka on varmasti tapahtunut myönteistä
kehitystä Ewaldsin ajoista) ja luterilainen liturgia (joka sinänsä
on kaunis ja rikas siunauksen välittäjä) ei aina puhuttele niitä
ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sen merkitystä. Maallikoille ei
useinkaan uskalleta antaa rohkeasti todellista vastuuta ja valtaa,
vaan laitetaan heidät pitämään kirpputoreja, keräämään
kolehtia ja keräyksiä sekä keittämään kahvia. Hyviä ja
tärkeitä asioita nämäkin, mutta maallikkoita voitaisiin hyödyntää
mielestäni vielä paljon enemmän. Tosin kirkon herätysliikkeissä
tilanne on tässä asiassa parempi, niissä maallikot julistavat,
hoitavat sieluja ja johtavat yleisemmin.
Vapaissa
suunnissa puolestaan tarvittaisiin yhä paljon enemmän sielunhoidon
osaamista. Helluntailaiset osasivat johdattaa minut uskoon, mutta
kasvuun ja kypsymiseen tukeminen jäi ehkä hieman vaillinaiseksi.
Toisaalta on rohkaisevaa ettei Ewaldsin mielestä ole useinkaan
välttämätöntä, että sielunhoitaja on ammattilainen. Toivon,
että voisin itsekin oppia sielunhoitoa ja olla myös sitä kautta
avuksi lähimmäisilleni, vaikken erikoistuisi siihen.
Olen samaa mieltä siitä, ettei sielunhoito missään tapauksessa ole toisen ihmisen taivuttamista omalle kannalleen (se on henkistä väkivaltaa), vaan sielunhoitajan tulee tukea hoidettavaa oman vakaumuksen löytämiseen ja omiin ratkaisuihin.
Mistä
olin eri mieltä?
En ole pasifisti. Vaikka Ewaldsin näky maailmanrauhasta on ylevä, en usko että se voi koskaan reaalisesti toteutua tässä ajassa. Olen sitä mieltä että kristityllä on oikeus puolustaa maataan myös aseellisesti ja että varustelu Suomen Puolustusvoimissa on hyvin perusteltua. Erik joutui kyllä kokemaan sodan kauhuja rintamalla ja voihan olla että jos joutuisin kokemaan samaa, se voisi kenties muuttaa ajatteluani tässä asiassa.
Olen myös eri mieltä siitä että ylösnousemususko perustuisi ihmisen kokemukseen (kriiseistä selviytyminen). Mielestäni ylösnousemususko perustuu Jumalan ilmoitukseen. Voin hyväksyä sen että opetuslasten kokemus Jeesuksen ylösnousemuksesta oli kristinuskon synnyn kannalta kaikista merkittävin tapahtuma ja että ihmisen kokemukset ”pienistä kuolemista” selviytymisistä voivat liittyä emotionaalisesti ylösnousemususkoon, mutta minusta on silti harhaanjohtavaa sanoa niin voimakkaasti että se perustuisi ihmisen kokemukseen.
Siitäkään,
että kaste Kristuksen kuolemaan tarkoittaisi elämän pelosta
poiskuolemista, en ole samaa mieltä. Ajattelen että kaste on
yhdistymistä Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen
selittämättömällä, mutta koettavalla tavalla. Erik korostaa
tämänpuoleista enemmän kuin minä. Ajattelen että tuonpuoleisuus
on tämänpuoleista merkittävämpi siitä syystä, että se on
lopullinen, ikuinen olotila. Tosin Erik on varmasti minua kypsempi ja
voi olla että kun itsekin kypsyn annan enemmän arvoa tälle ajalle.
Mitä
opin?
Huomasin että olen kamppaillut lapsena ja nuorena osittain samantapaisten asioiden kanssa. Erityisesti minua puhutteli Erikin alemmuudentunto ja sisäiset taistelut. Olen välillä miettinyt jos ryhtyisin suntioksi tai kiinteistönhoitajaksi enkä pyrkisi seurakuntatyöhön. Pastorin työ tuntuu niin suurelta haasteelta. Oli tosi kiehtovaa nähdä miten lapsuuden vaikeat kokemukset voivat muuttua voimavaraksi. Sekin että Erikin kypsyminen vei aikaa vuosikymmeniä, rohkaisee. Ehkä minullakin on toivoa.
Olen itsekin kamppaillut epäilysten kanssa varsinkin ihan uskonelämän alussa. Erik painiskeli panteististen ajatusten kanssa, minä solipsismin. Se, että Erik antoi suuren arvon kaunokirjallisuudelle, rohkaisee minua tutustumaan siihen lisää. Voisin lukea ainakin Tolstoita ja Dostojevskiä.
Erikin
ajatus siitä, että sureminen lähtee vain suremalla on hieno.
Kirjan kuvaus Erikin siskon kuolemasta oli koskettava. Se, että
voimakas suru lopulta hellitti, antaa toivoa siitä, että mikäkin
selviän tulevasta läheisteni poismenon aiheuttamasta tuskasta (olen
menettänyt vasta isovanhempani). Täytyy antautua luopumisprosessiin
täysillä, eikä yrittää tukahduttaa tunteita sitten kun kohtaan
todennäköisesti aikanaan vanhempieni elämän päättymisen.
Erik
osasi kohdata ja ymmärtää aidosti hyvin monenlaisia ihmisiä.
Hänen esimerkkinsä ja neuvonsa kannustavat minua kuuntelemaan
tarkkaan lähimmäisiäni. Myös Erikin ajatukset avioliitosta olivat
hyviä, vaikka olenkin rukoillut naimattomuuden lahjaa.
Kirjaraportti Saara Karppisen kirjasta, eka vuoden projekti STO:lla.
VastaaPoista