tiistai 21. joulukuuta 2021

Herodeksen valtakuntaan syntyi uhkaava kilpailija

Suomen Viikkolehti 20.12 2021

Matteus 1:18-2:20: Matteuksen jouluevankeliumi

Joulu on kristittyjen suurin juhla heti pääsiäisen jälkeen. Jouluna juhlimme inkarnaation ihmettä. Jumala tuli yhdeksi meistä. Hän tuli kaltaiseksemme ihmiseksi pelastaakseen meidät. Jeesuksen tuoma pelastus ei ollut aikansa messiasodotuksen tavoin sotilaallis-poliittista. Jeesus tuli poistamaan ne esteet, jotka erottavat meidät Jumalasta. Kyse on hengellisestä todellisuudesta — pelastus synnin, kuoleman ja Pahan vallasta.

Daavidin poika

Matteus aloittaa evankeliuminsa Jeesuksen sukupuulla. Hän tahtoi osoittaa, että Jeesus on Israelin laillinen Messias-kuningas. Jeesuksen kasvatti-isä Joosef saattoi olla Mariaa huomattavasti vanhempi. Maria saattoi olla vielä teini-iässä. Antiikin juutalaisuudessa kihlaus oli juridisesti sitova. Sen purkaminen vaati avioeron. Kuitenkin vasta hääseremonian jälkeen pari alkoi elää yhdessä.

Lapsen syntymiseen tarvitaan biologiset vanhemmat — isä ja äiti. Kun Joosef huomasi, että Maria oli raskaana, hän luonnollisesti ajatteli, että hänen kihlattunsa on ollut uskoton. 

Joosef oli kuitenkin Jumalaa syvästi kunnioittava mies. Koska hän oli vanhurskas, hän halusi säästää Marian julkiselta häpeältä ja nöyryytykseltä ja ajatteli erota Mariasta numeroa tekemättä yksityisesti eikä julkisesti.

Jumala kuitenkin puhui Joosefille unessa. Joosef näki enkelin, joka selitti hänelle, että oli tapahtunut ihme. Joosefin tuli ottaa Maria vaimokseen. Näin syntyvä lapsi oli legitiimi Joosefin jälkeläinen ja myös samalla laillisesti Daavidin poika.

Mutta onko neitseellinen sikiäminen oikeasti mahdollista? Vastaus riippuu siitä mihin uskomme. Kyse ei ole luonnollisesta vaan yliluonnollisesta tapahtumasta. Mikäli uskomme siihen, että on olemassa Jumala, joka on luonut maailmankaikkeuden, ja joka yhä vaikuttaa luomassaan maailmassa, meidän ei tarvitse pitää ihmeitä mahdottomina asioina.

Karavaani idästä

Tekstimme kertoo myös tietäjistä. He olivat aikansa astronomeja ja astrologeja. Astronomia tutkii taivaankappaleita ja astrologian mukaan taivaankappaleet vaikuttavat ihmisten kohtaloihin. Tietäjät tulivat idästä, he saattoivat olla kotoisin Babyloniasta tai Persiasta.

Osa tutkijoista ajattelee, että kerrotussa tähdessä oli kyseessä komeetta. Toisten tutkijoiden mukaan kaksi merkittävää taivaankappaletta olisi ollut lähekkäin Jeesuksen synnyn tienoilla. Kyse on voinut olla myös uuden tähden synnystä. Mekin saamme todistaa toisinaan nykyisinkin uusien tähtien syntymistä.

Tietäjien lukumäärää ei kerrota. Se, että heitä olisi ollut kolme, on perimätietoa, joka pohjautuu ilmeisesti siihen, että lahjoja oli kolme.

Karavaanilla meni aikaa matkatessa Babyloniasta tai Persiasta, eivätkä tietäjät ehkä lähteneet matkaan heti tähden nähtyään. Jeesuksen syntymän jälkeen on saattanut mennä vuosi tai pari siihen, kun tietäjät saapuivat Betlehemiin. Joosef, Maria ja Jeesus asuivat tässä vaiheessa jo talossa, toisin kuin Jeesuksen syntymän hetkellä.

Kuninkaallisia lahjoja

Tietäjät matkasivat kuitenkin ensin juutalaisten pääkaupunkiin Herodes Suuren puheille.

Kuningas Herodes pelästyi uutisesta. Samoin säikähtivät ylipapit ja lainopettajat, Jerusalemin uskonnolliset johtajat. Sen sijaan että Herodes olisi ollut iloinen Messiaan synnystä, hän koki vastasyntyneen lapsen uhkaksi itselleen. Herodes oli puoliksi juutalainen ja puoliksi idumealainen. Hän oli Rooman vasallihallitsija eli keisarin alamainen. Juutalaiset eivät koskaan täysin hyväksyneet häntä. Herodes ei nähtävästi tuntenut kunnolla kirjoituksia, koska hänen piti kysyä Messiaan syntypaikkaa.

Herodes valehteli tietäjille. Hänellä ei ollut pienintäkään aikomusta kumartaa poikalasta. Hän halusi lapsen hengiltä.

Herodeksesta oli tullut ikäännyttyään harhaluuloinen. Hän tapatti vaimojaan ja poikiaan, koska pelkäsi valtaistuimensa puolesta. Betlehemin lastensurma sopii tapahtumana hyvin siihen kuvaan Herodeksesta, mitä tiedämme historiasta. Tapahtumasta ei löydy mainintaa Raamatun ulkopuolella. Näin on kenties siksi, että Betlehem oli vähäpätöinen paikkakunta.

Tietäjät saivat Jumalalta ohjeistusta unessa eivätkä he ilmaisseet Jeesusta Herodekselle.

Tietäjät antoivat lapselle kuninkaallisia lahjoja. Kulta on edelleen arvokas jalometalli. Suitsuke ja mirha ovat hyvältä tuoksuvia mausteita ja hajusteita.

Joosef ja Maria olivat köyhiä juutalaisia. Heillä oli varaa uhrata ainoastaan kaksi kyyhkystä Jerusalemin temppelissä lapsen syntymiseen liittyvissä puhdistusmenoissa. Mooseksen lain mukaan vähävaraisilla oli siihen oikeus, heidän ei tarvinnut uhrata vuoden vanhaa karitsaa ja kyyhkystä.

Jumala varoitti Herodeksen aikeista Joosefia. Arvokkaat lahjat saatuaan Joosefilla ja Marialla oli nyt taloudelliset mahdollisuudet lähteä kotimaastaan maahanmuuttajiksi ja niin poikalapsen henki säästyi. Jeesuksen perhe suuntasi seuraavaksi kohti Egyptiä. Heistä tuli paluumuuttajia vasta Herodes Suuren kuoleman jälkeen.

Juha Mikkonen

Kirjoittaja on Suomen Vapaakirkon pastori ja teologian jatko-opiskelija Keuruun IK-opistolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti