torstai 13. huhtikuuta 2017

Risti

Puhe Viitasaaren vapaasrk:lla 13.4.2017

Risti on kristinuskon symboli. Kirkkorakennusten katolla on usein risti. Kirkkorakennusten sisällä on usein risti. Painettujen Raamattujen kansissa on usein risti. Kristilliseen perinteeseen kuuluu myös ristinmerkin tekeminen. Evankeliumit kuvaavat verrattain pitkästi Kristuksen kärsimyshistoriaa eli Jeesuksen kärsimykseen ja kuolemaan liittyviä tapahtumia. Risti on keskeisimpiä asioita kristinuskossa.

Joskus kristinuskoa syytetään moraalittomaksi uskonnoksi, jossa viaton sivullinen kantaa tuomion syyllisten puolesta. Meidän on kuitenkin tärkeä muistaa, että Jeesus ei ole joku ulkopuolinen kolmas osapuoli. Hän on itse Jumala, joka antaa vapaaehtoisesti itsensä rangaistavaksi puolestamme.

Se, miten näemme Jumalan olemuksen ja ihmisen tilan, vaikuttaa siihen, mitä ajattelemme Jeesuksen ristinkuolemasta. Jos ajattelemme, että Jumala on ainoastaan rakastava Isä ja Jeesus ainoastaan merkittävä uskonnollinen opettaja ja jos ajattelemme ihmisen olevan olemukseltaan hyvä olento, joka tarvitsee vain hieman kasvatusta, risti voi silloin olla ehkä esikuvallisen juutalaisen miehen marttyyrikuolema.

Jos taas näemme, että Jumala on paitsi rakastava Luoja, myöskin pyhä ja loukkaamaton majesteetti, vanhurkas tuomari, joka valvoo oikeudenmukaisuuden toteutumista ja jolle olemme teoistamme vastuussa ja että Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jumala, joka tuli tänne pelastamaan meitä kadonneita ja että ihminen on syntiin langennut ja synnin turmelema olento, risti on jotain paljon enemmän. Käymme läpi neljää näkökulmaa siihen, mitä risti merkitsee Raamatussa ja klassisessa kristinuskossa.

1. Risti on osoitus Jumalan rakkaudesta

Johannes kirjoittaa 1. Joh. 4:9,10: Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus -- ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. 

Kristinuskossa kaikki alkaa Jumalasta. Hän on aloitteen tekijä pelastuksessa. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeessä 5:8: Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. 

Risti kertoo meille siitä, että Jumala ei ole ulkopuolinen maailmamme kärsimykselle. Jumala ei ole etäinen tarkkailija. Hän kärsii kanssamme ja puolestamme. Hän tuntee kipumme ja ymmärtää tuskamme. Jeesus Kristus on ristiinnaulittu Jumala. Hänen ristinsä kertoo meille siitä, että olemme Jumalalle hyvin rakkaita.

2. Risti on esimerkki lähimmäisenrakkaudesta

Jeesus sanoo Joh. 15:12-13: Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.

Johannes kirjoittaa 1. Joh. 3:16-18: Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme. Samoin olemme me velvolliset panemaan henkemme alttiiksi veljiemme puolesta. Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä. Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa.

Ristillä näemme Jumalan rakkauden toiminnassa. Tämä herättää meissä rakkautta paitsi Jumalaa, myös toisiamme kohtaan. Emme kykene täysin seuraamaan Herramme esimerkkiä, mutta saamme kasvaa hieman tätä kohti. Rakkaus ei ole vain tunnetta, vaan myös itsensä toisten hyväksi uhraavaa toimintaa.

3. Risti on voitto pimeyden valloista

Risti mursi pahan vallan. Pahalla on ollut valtaa meihin, koska Vastustaja on syyttänyt meitä synneistämme. Olemme rikkoneet Jumalan lain ja olemme Jumalan tuomion alaisia. Laki ilmaisee Jumalan hyvää tahtoa ja hänen täydellistä luonnettaan. Lain rikkominen on tottelemattomuutta Jumalaa itseään kohtaan. Raamatussa sanotaan, että joka ei täytä täysin lakia, on kirouksen alla.

Paavali kirjoittaa Gal. 3:13: Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun.”

Laki kirosi ihmisen, joka joutuu teloitettavaksi. Jeesuksen ei olisi tarvinnut joutua teloitettavaksi, koska hän täytti lain. Kristus täytti lain puolestamme ja kantoi lain kirouksen sijastamme. Olemme siksi vapaita tuomiosta ja Vastustajalla ei ole meihin enää mitään valtaa.

Paavali sanoo Kol. 2:13-15: Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamattomuutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan.

Jeesuksen kuoleman kautta meidät on lunastettu, eli ostettu vapaiksi. Jeesus osti verensä hinnalla meidät itselleen. Meidät on vapautettu synnin, kuoleman ja Pahan vallasta. Meidän ei tarvitse pelätä. Olemme Voittajan puolella.

4. Risti on Kristuksen sijaiskärsimystä puolestamme

Kristuksen kuolema osoittaa synnin vakavuuden. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeessä Room 6:23: Synnin palkka on kuolema. Jumala on pyhä ja oikeudenmukainen. Me olemme syntisiä. Emme kykene muuttamaan omaa tilannettamme. Mutta Jumala on samanaikaisesti myös armollinen ja laupias. Hän tuo ratkaisun syyllisyyteemme liittyvään ongelmaan.

Vanhassa testamentissa yleisin sovitusta kuvaava heprean sana on kafar. Se tarkoittaa kirjaimellisesti ”peittää”. Eläin, joka tuotiin papille uhrattavaksi oli uhrintuojan sijainen. Uhrintuoja osoitti syyllisyytensä sillä, että hän toi sijaisuhrin. Eläimen piti olla virheetön. Uhrin tuoja asetti kätensä uhrin päälle. Tämä symboloi synnin siirtymistä uhrin tuojasta uhriin.

Jesajan kirjassa kuvataan Herran kärsivää palvelijaa, joka kantaa syyllisyyden toisten puolesta. Jakeessa 53:6,12: Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. - - Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa.

Monien voidaan kääntää "kaikkien". Uudessa testamentissa tämän raamatunkohdan tulkitaan koskevan Jeesusta. Heprealaiskirje kuvaa Kristusta ylipappina, joka meni kaikkeinpyhimpään. Temppelissä oli esipiha, pyhä ja kaikkeinpyhin, jossa Jumala oli erityisellä tavalla läsnä. Kristus meni, ei temppelin kaikkeinpyhimpään, vaan taivaallisiin, uhraamaan, ei eläinten verta, kuten vanhassa liitossa, vaan oman verensä. Kristus oli yhtä aikaa uhri ja ylipappi, joka uhrasi uhrin. Jeesuksen ei tarvinnut kuolla omien syntiensä vuoksi. Hän oli synnitön. Hän kuoli meidän syntiemme vuoksi. Kristus edusti koko ihmiskuntaa ristillä.

Jeesus kärsi syntiemme täyden rangaistuksen Golgatalla. Hän kantoi Jumalan vanhurskaan suuttumuksen pahuuttamme kohtaan. Hän joi sen maljan, joka meidän olisi kuulunut juoda. Hän tyhjensi sen pohjaa myöten. Kristus kantoi syntimme. Ne pantiin hänen päälleen. Syntimme siirrettiin Kristukseen. Olemme kätketyt, peitetyt Kristuksessa.

Paavali julistaa Room. 3:23-25: Kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi.

Kristuksen kuolema on sovittanut koko ihmiskunnan synnit. Jeesuksen kuolema on tuonut sovinnon ihmisten ja Jumalan välille. Vihollisuuden aika on ohi. Jeesuksen kuolema on avannut meille pääsyn Isän Jumalan yhteyteen. Jeesus on välittäjä meidän ja Jumalan välillä. Hän on tullut veljeksemme, yhdeksi meistä. Hän on tosi Jumala ja tosi ihminen. Hän edustaa Jumalaa meille ja meitä Jumalalle.

Saamme luottaa siihen, että meidän syntimme, kaikki pahat ajatuksemme, väärät sanamme ja tekomme ja laiminlyöntimme, ovat anteeksiannetut Jeesuksen nimessä ja maahanvuotaneessa veressä. Voimme olla varmoja Jumalan anteeksiantamuksesta. Saamme olla turvallisella mielellä ja luottaa siihen, että meillä on armollinen Jumala. Saamme kiittää pyhää Kolmiyhteistä Jumalaa hänen armostaan ja hyvyydestään meitä kohtaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti