Seksuaalisuus ei ole ollut minulle tähänastisen elämäni aikana helpoimpia asioita. Seksuaalisia rajojani on joskus rikottu. Vaikka olen teknisesti ottaen edelleen neitsyt, sydämeltäni en koe sitä olevani. Tunnustan että olen joskus elämäni varrella katsellut pornografista materiaalia. Olen kokenut siitä (mielestäni aiheellisesti) syyllisyyttä ja häpeää. Ajattelen että sellainen ei sovi kristitylle. Ja ettei se tee muillekaan hyvää.
Tilastojen mukaan suuri osa suomalaisista miehistä, ja myös moni nainen, katsoo aikuisviihdettä. Synti ei kuitenkaan ole määriteltävissä sillä, mitä suuri osa ihmisistä tekee, tai sillä mitä suuri osa pitää hyväksyttävänä. Kristuksen sanat ja omantunnon todistus painavat enemmän omalla kohdallani.Kyseessä on nähdäkseni sairas ala / teollisuus. Olen nähnyt siitä dokumentteja, niin kristillisiä kuin sekulaareja. Toivon että mahdollisimman moni varjeltuisi sellaiselta. Siinä turmellaan Luojan tarkoittamaa hyvää ja kaunista, herkkää ja intiimiä lahjaa. Porno voi aiheuttaa myös addiktion. Ja mikä pahinta, siihen voi liittyä ihmiskauppaa.
Uskon että olen saanut syntini anteeksi Jeesuksen ristintyön tähden. Olen kiitollinen Herralleni siitä että hän kuoli vuokseni. Ja myös siitä etten ole saattanut ketään raskaaksi. Toki ei siveettömyys (kreikaksi porneia) ole pahin synti. Ylpeys on synneistä pahin. Ylpeä asettuu vastustamaan Jumalaa.
Kymmenen käskyä, rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö ovat peilejä. Olen rikkonut kaikki muutkin käskyt, jos en kirjainta, niin ainakin henkeä. Tämä selvisi viimeistään kun luin useita vuosia sitten luterilaisen lähetystyöntekijän Mailis Janatuisen teoksen dekalogista. Siveettömyyden lisäksi muut seitsemän kuoleman syntiä ovat: ylpeys, viha, kateus, ahneus, laiskuus, kohtuuttomuus. Nämä ovat kaikki olleet enemmän tai vähemmän kiusanani. Niihin olen joskus kompastellut. Tätä aloin tunnistaa kuin luin anglikaanipapin Graham Tomlinin kirjan The Seven Deadly Sins: And How to Overcome Them. Tomlin piti perinteiseen tapaan syntiä perversiona eli vääristymänä. Hän vertasi sitä huvipuistojen peilitaloon, jossa peilikuvan mittasuhteet ovat vinossa.
Mutta on minulla ollut ainakin asiaa Jeesukselle. Häneen turvaudun edelleen. Hän ei ole vielä koskaan ajanut pois luotaan. Aina hän on rohkaissut. En voi ”puhua korkealta”, eli asettua toisten yläpuolelle. Jos mitään muuta ei ole syntini opettaneet minulle, niin toivottavasti edes hieman nöyryyttä ja Jumalaan turvautumista. Samalla yritän ajatella asioista raamatullisesti, kristillisesti ja johdonmukaisesti, vaikka yritys jääkin epäilemättä vajaaksi.
Logiikka on länsimaisen tieteen perusta. Todellisuus itsessään sanelee meille ehtoja. Voimme uskoa huumausaineiden vaikutuksen alaisena, että osaamme lentää. Mutta kun hyppäämme kerrostalon katolta, gravitaatio ei piittaa uskomuksestamme. Myöskin logiikka velvoittaa meitä ehdottomuudellaan.
Jos avioliitto määritellään perinteisesti miehen ja naisen väliseksi instituutioksi, on loogista että se sulkee pois muut parisuhteen muodot avioliittona. Kääntäen jos avioliitto määritellään sukupuolineutraalisti, se sulkee pois loogisesti perinteisen eksklusiivisen määritelmän. Jos avioliitto määritellään perinteisellä tavalla, sukupuolineutraali avioliitto ei ole tämän määritelmän sisäpuolella. Ja kääntäen jos avioliitto määritellään toisella tavalla, perinteinen määritelmä täytyy hylätä.
Tai sitten täytyy todeta että on erilaisia avioliittoja, jotka eivät ole keskenään sama asia, kuten kristillinen avioliitto ja sekulaari avioliitto. En ajattele että avioliitto perustuisi kristinuskoon. Ajattelen että se pohjaa luomiseen. Myös muiden kuin kristittyjen avioliitot ovat siksi päteviä coram Deo. Ajattelen myös että lainsäädäntöä tärkeämpää on julkinen sitoutuminen ja uskollisuus liitossa. Ja että avioliitossa on siis kyse miehestä ja naisesta.
Ajattelen että yksikään avioliitto ei ole 100% puhdas/eheä meidän ihmisten synnin/rikkonaisuuden tähden. Tai että avoliitot olisivat 100% epäpuhtaita/väärin. Jumalan yleinen armo on läsnä koko luomakunnassa. Silti avioliitto on kristillinen/raamatullinen ihanne/malli/normi, jota on tärkeä arvostaa ja pitää esillä. Ylevänä, mutta meidän ihmisten keskeneräisyyttä ymmärtäen ja kunnioittaen.
On mielenkiintoista että Tuomas Akvinolainen (n. 1225-1274), yksi keskiajan merkittävimmistä läntisen kirkon teologeista ja filosofeista, oli sitä mieltä että ihminen ei voi harrastaa seksiä täysin vailla syntiä. Hän ei nähnyt syyn liittyvän millään tavalla seksiin itseensä. Se ei ole epäpuhdasta. Syynä on langennut ihmisluonto. Hänen mukaansa paratiisin jälkeisessä tilassa ihminen ei voi kokea niin suurta mielihyvää täysin viattomasti. Skolastikkojen ruhtinas ei siis uskonut että seksissä olisi mitään väärää. Se, syntyykö ihminen turmeluksesta vapaana, vai vaikuttaako hänessä perisynti, on uskontotuus. Asiaa ei voida ratkaista empiirisen tieteen menetelmin.
Tunnustan että laitoin nuorempana, kun Suomessa keskusteltiin samaa sukupuolta olevien avioliitosta, nimeni adressiin, joka oli asiaan liittyvää lakiesitystä vastaan. Syyni oli lapset. Laki sisälsi adoptio-oikeudet homopareille. En ajatellut silloin, enkä edelleenkään ajattele, etteivätkö homoseksuaalit voisi olla hyviä vanhempia. Tai että heterovanhemmat olisivat aina parempia vanhempia. Kyse oli siitä että ajattelin, ja ajattelen edelleen, että Jumala ja luonto on tarkoittanut naisen ja miehen huolehtimaan yhdessä lapsista. Olisi nähdäkseni lähtökohtaisesti parempi että lapsella olisi sekä äiti että isä.
Asiaan liittyy myös se, että ajattelen että adoptiossa ja hedelmöityshoidoissa tulisi suosia miehen ja naisen muodostamia pareja myöskin suhteessa yksinhuoltajiin. Jälleen: Kyse ei ole siitä etteikö yksinhuoltaja voisi olla hyvä vanhempi. Kyse on siitä että ajattelen että lapsen kannalta olisi yleisesti ottaen parempi että hänellä olisi äiti ja isä. Toki monien heteroparien lisäksi myös moni homopari ja yksinhuoltaja voisi varmasti tarjota lastenkotia / orpokotia paremman kasvuympäristön. Näissä asioissa ei tulisi kuitenkaan koskaan mennä aikuisten oikeudet edellä, vaan ajatella aina ensisijaisesti lasta.
Uusi elämä on aina Jumalan lahjaa. Siihen ei vaikuta epätavanomaiset tekijät kuten mahdolliset hedelmöityshoidot, yksinhuoltajuus, samaa sukupuolta oleva pariskunta, tai onko lapsi toivottu ja/tai terve. Jokainen syntyvä lapsi on pieni jumalankuva. Arvokas, rakas, tärkeä. Kristittynä tahdon siunata kaikkia lapsia ja vanhempia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti