tiistai 10. syyskuuta 2024

Kirkkaus, voima ja ristin heikkous

Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 10.9.2024

Kolossalaiskirje 1:11

Paavali mainitsee tekstissä sanat kirkkaus ja voima. Kreikan sana doxa tarkoittaa kirkkautta, loistetta tai säteilyä. Sen taustalla on heprean sana kavod, joka voidaan kääntää kunnia, ja joka tulee raskasta tarkoittavasta juuresta.

Jumalan kunnia on painavaa. Hän on tuonpuoleinen majesteetti. Hänen sanoissaan on ehdotonta arvovaltaa. Jumala on täydellinen rakkaus, mutta hän herättää meissä samalla pyhää pelkoa ja syvää kunnioitusta.

Kreikan sana dynamis tarkoittaa voimaa, kykyä, voimatekoa, ihmettä, tai yliluonnollista voimaa. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen luvun 1 jakeessa 16: Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.

Evankeliumin sanomassa maailmankaikkeuden Luoja kohtaa syntisen ihmisem tuoden anteeksiantamuksen ja vapauden syyllisyydestä, häpeästä, kuolemasta ja kadotuksesta. Evankeliumin yksinkertaisessa perussanomassa ilmenee Kaikkivaltiaan Jumalan uudistava pelastava voima. Jumalan sanoissa on elämä. Jumalan sanat ovat Jumalan Hengen voiman läpitunkemia.

Sanomassa Kristuksen rististä on syvällinen viisaus ja suuri voima. Samalla Jeesuksen ristin heikkous ja hulluus on luonnolliselle ihmiselle vastenmielistä. Näin oli jo antiikin aikaan. Näin on yhä. Paavali kirjoittaa 1. Korinttilaiskirje 1:18: Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

2. Korinttilaiskirjeessä Paavali kertoo pistimestä, joka piti häntä nöyrällä paikalla. Hän rukoili useamman kerran että Jumala ottaisi tämän pistimen pois. Hän kertoo 12:9 että sai Herralta seuraavan vastaukseksi: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." (KR33). Paavali jatkaa: Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.

Paavali koki Jumalan ihmeellistä voimaa. Hän näki ihmisten muuttuvan työnsä kautta. Hän koki johdatusta sekä näki näkyjä ja ihmeitä, todisti Jumalan tekoja. Hän ei kuitenkaan ollut menestysteologi eikä ylemmyydentuntoinen. Paavali opetti että kärsimys on Kristuksen seuraajien osa tässä elämässä. Hän koki Jumalan voiman juuri omassa heikkoudessaan.

Risti ja voima kuuluvat yhteen. Jumalan voima ja kärsimys Kristuksen tähden kuuluvat Paavalilla erottamattomasti yhteen. Filippiläiskirjeen luvun 3:10-11 hän kirjoittaa: Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa. Ehkä silloin saan myös nousta kuolleista.

Paavali mainitsi sanat kestävä ja kärsivällinen. Meidän tulee olla molempia. Tähän liittyy ajatus siitä että matkamme on yhä kesken. Emme ole vielä perillä. Meidän tulee kilvoitella hyvä kilvoitus ja säilyttää uskomme Jeesukseen loppuun saakka. Samalla Jumalan armo ja uskollisuus antaa meille varman toivon siitä, että kun Kristukseen uskomme ja häntä seuraamme, meidän käy hyvin saamme lopulta kokea pelastuksen täyteyden, ikuisen elämän, loppumattoman onnen.

Jumala on luvannut antaa anteeksi kaikki synnit Poikansa tähden kaikille katuville, jotka turvautuvat hänen Sanaansa. Saamme rukoilla että hyvän Jumalamme voima vahvistaisi jokaista meistä että pysysimme kestävinä ja kärsivällisinä, kunnes uskomme vaihtuu näkemiseen. Jumala auttakoon tässä uskonkilvoituksessa, eli taistelussa, aivan jokaista meistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti