perjantai 21. lokakuuta 2022

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus

1. Johdanto

Tämän pienen kirjoituksen tarkoituksena on käsitellä hyvin lyhyesti Kristuksen ylösnousemiseen uskomiseen liittyviä perusasioita.

Nykytieteissä tutkimuksellisena lähtökohta on metodologinen naturalismi. Tiede tutkii määritelmänsä mukaan luonnollista todellisuutta. Tiede ei ota kantaa Jumalan tai yliluonnollisen olemassaoloon tai vaikutukseen. Tämä on erotettava filosofisesta tai metafyysisestä naturalismista, jonka mukaan Jumalaa tai yliluonnollista ei ole olemassa.

Skotlantilaisella David Humella (1711-1776) ja preussilaisella Immanuel Kantilla (1724-1804) on ollut molemmilla hyvin keskeinen rooli länsimaisen filosofian historiassa. Heidän vaikutuksensa tuntuu yhä mm. ihmeistä ja Jumalasta käytävissä filosofisissa ja teologisissa keskusteluissa. Humen mukaan ihmeitä ei tapahdu. Kantin mukaan emme voi tietää mitään tuonpuoleisesta. Filosofi Stephen Davisin mukaan Humen ja Kantin näkemyksiä vastaan on kuitenkin esitetty murskaavaa uskonnonfilosofista kritiikkiä.

Ei ole rationaalisesti välttämätöntä nähdä luontoa suljettuna järjestelmänä. Mikäli Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus on todella tapahtunut, kyseessä on asia, joka ylittää nykytieteen selitysalan. Ylösnousemuksen totena pitämisessä on kyse uskonnollisesta uskosta. Kyse ei ole luonnontieteellisestä vaan teologisesta selityksestä. Kyse on ihmeestä. Näin ollen kysymys liittyy Jumalan olemassaoloon ja vaikutukseen.

2. Jeesuksen ylösnousemus?

Tunnemme historiasta useamman messias-kandidaatin ennen Jeesusta ja jälkeen Jeesuksen. Kaikki muut messiaaniset liikkeet päättyivät johtajansa kuolemaan juutalaisten vihollisten käsissä. Ristiinnaulittu oli juutalaisen käsityksen mukaan Jumalan kiroama (5. Moos. 21:23; Gal 3:13). Ainoa messiaaninen liike, joka jatkoi olemassaoloaan johtajansa teloituksen jälkeen, on Jeesus-liike.

Pääsiäistapahtumiin liittyy viisi seikkaa, jotka suurin osa Uuden testamentin tutkijoista hyväksyy historiallisiksi tosiasioiksi: Jeesus on ollut olemassa; hän kuoli ristillä ja hänet haudattiin; hänen hautansa löydettiin tyhjänä; opetuslapset kohtasivat hänet ylösnousseena; opetuslapset uskoivat että hän on ylösnoussut.

a. Jeesus Nasaretilainen on historiallinen henkilö

On hyvin harvinaista kiistää Jeesuksen olemassaolo. Historia perustuu pitkälti kirjallisiin lähteisiin. Kuten esim. F. F. Bruce on osoittanut, Uusi testamentti on poikkeuksellisen hyvin dokumentoitu antiikin lähdekokoelma.

Tieteellinen Jeesus-tutkimus pohjautuu ennen kaikkea Uuden testamentin evankeliumeihin, erityisesti synoptisiin evankeliumeihin (Matteus, Markus, Luukas), joita täydennetään Johanneksen evankeliumilla. Meillä ei ole käytettävissä kanonisia evankeliumeja luotettavampia vaihtoehtoisia lähteitä historian Jeesuksesta.

Matti Kankaanniemen mukaan Jeesuksen olemassaolon kiistäminen on vaihtoehtohistoria. Jeesuksen historiallisuudesta vallitsee Jeesus-tutkijoiden keskuudessa käytännöllinen yksimielisyys.

b. Jeesus kuoli ristillä ja hänet haudattiin.

On joskus esitetty ettei Jeesus kuollut lainkaan ristillä, vaan virkosi ja näyttäytyi opetuslapsille. Tämä on hyvin epätodennäköistä, koska roomalaiset sotilaat olivat kiduttamisen ja teloittamisen ammattilaisia. He myös vastasivat omalla hengellään siitä, että hoitivat työnsä hyvin.

Jeesus ruoskittiin perusteellisesti ennen ristiinnaulitsemista (Markus 15:15). Osa tuomituista kuoli jo siinä vaiheessa veren hukkaan. Jeesus todettiin kuolleeksi ristillä. Tämä varmistettiin vielä puhkaisemalla hänen kylkensä keihäällä (Joh. 19:34).

Olisi kovin merkillistä että Jeesus olisi syyllistynyt petokseen. Siinä, mitä hänen luonteestaan kerrotaan, ei ole mitään mikä antaisi aihetta epäillä sellaista. Toiseksi olisi hyvin outoa että hän olisi onnistunut vielä vakuuttamaan puolikuolleena opetuslapsensa siitä, että hän on korotettu Herra. Craig huomauttaakin että tästä teoriasta ollaan luovuttu lähes kokonaan.

c. Jeesuksen hauta löydettiin tyhjänä.

On väitetty että Jeesus jätettiin lojumaan ristille tai heitettiin joukkohautaan. Näin ollen linnut tai koirat olisivat syöneet hänen ruumiinsa, joten sitä ei enää löytynyt. On myös väitetty että Jeesuksen haudan sijaintia ei muistettu jälkeenpäin.

Blombergin mukaan on kuitenkin mahdollista argumentoida vakuuttavasti Joosef Arimatialaista koskevan Uuden testamentin aineiston aitouden puolesta. Evankeliumit kertovat hänen haudanneen Jeesuksen omaan hautaansa (esim. Markus 15:43-46). Vaikuttaa siis siltä että Jeesus haudattiin ja että haudan sijainti oli tiedossa.

On huomionarvoista että juuri Jeesusta seuraavat naiset löysivät Jeesuksen haudan tyhjänä. Ensimmäisen vuosisadan patriarkaalisessa kulttuurissa naisen todistukseen ei luotettu. Näin ollen asiaa ei voitu keksiä kristinuskon levittämisen kannalta mielekkäänä kertomuksena.

Varhaisin vaihtoehtoinen selitys tyhjälle haudalle on että opetuslapset olisivat ryöstäneet Jeesuksen ruumiin haudasta (Matteus 28:11-15). Tätä selitystä on pidettävä hyvin epätodennäköisenä, sillä opetuslapset olivat murheen murtamia. Heidän uskoltaan oli mennyt pohja. Jokin sai heidät kuitenkin vakuuttumaan Jeesuksen ylösnousemuksesta niin että he olivat valmiita vankeuteen, kidutukseen ja kuolemaan uskonsa vuoksi.

d. Opetuslapset kokivat kohtaavansa Jeesuksen.

On myös väitetty että opetuslapsien kokemus ylösnousseesta Jeesuksesta oli ainoastaan hallusinaatio tai näky. Hallusinaatioteoria ei kuitenkaan selitä tyhjää hautaa eikä uskoa siihen miksi Jeesus olisi ylösnoussut. Jos Jeesuksesta oltaisiin hallusinoitu, olisi luonnollisempaa, että näyt hänestä olisivat koskeneet sitä, miten Jumala olisi ottanut hänet luokseen ”Aabrahamin helmaan” eli paratiisiin.

On huomattava että useat henkilöt kohtasivat Jeesuksen ylösnousseena, myös sellaiset henkilöt, jotka eivät olleet aiemmin Jeesuksen seuraajia, kuten Saulus Tarsolainen (Paavali) sekä Jeesuksen veli Jaakob. Heistä tuli kohtaamisten myötä varhaiskristillisiä vaikuttajia. Jälleen on huomionarvoista että naisopetuslapset kohtasivat Jeesuksen ylösnousseena ennen miehiä. Tämä vaikuttaa jälkeenpäin tarkasteltuna kertomusten historiallista uskottavuutta vahvistavalta yksityiskohdalta.

e. Opetuslapset uskoivat, että Jeesus on ylösnoussut.

Vielä on esitetty että usko Jeesuksen ruumiilliseen ylösnousemiseen syntyi monta kymmentä vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Tai että Jeesus ei noussut kuolleista ruumiillisesti vaan ainoastaan hengellisesti.

Usko Jeesuksen ruumiilliseen ylösnousemukseen vaikuttaa kuitenkin hyvin varhaiselta. Markuksen evankeliumia pidetään vanhimpana evankeliumina. Se voidaan ajoitettaa todennäköisesti 50- tai 60-luvulle. Se sisältää kirjoittamisajankohtaansa vanhempaa traditiota Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.

1. Korinttilaiskirje 15:3-5 sisältää varhaisen tunnustusformelin Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta, jonka Paavali sanoo vastaanottaneensa ja välittäneensä eteenpäin. On kyse tradition siirtämisestä. 1. Korinttilaiskirje on kirjoitettu noin vuonna 52. Sen sisältämä mainittu uskontunnustus on vielä kirjettäkin vanhempi.

On huomattava että juutalaisille ylösnousemus ei tarkoittanut samaa asiaa kuin sielun kuolemattomuus. Ylösnousemus oli tapahtuma, joka koski ihmisen ruumista. Kuten Wright on todennut, ne ensimmäisen vuosisadan juutalaisiset, kuten fariseukset, jotka uskoivat ylösnousemukseen, ajattelivat ylösnousemuksen tapahtuvan vasta aikojen lopulla. Juutalaisuudessa ei ollut olemassa näkemystä, jonka mukaan Messias nousisi kuolleista ennen muita ihmisiä. Pakanuudessa puolestaan ei ylösnousemusta ollut olemassa edes kategoriana.

Varhaiset kristityt uskovat että Jeesus on noussut ”esikoisena kuolleista” (Kol. 1:18). Jeesus ei ainoastaan herännyt henkiin jatkamaan maanpäällistä elämää, kuten mm. ne joiden hänen kerrotaan herättäneen kuolleista. Jeesus koki lopunaikoina tapahtuvan ylösnousemuksen ”etukäteen”. Alkukristillisessä näkemyksessä oli kyse merkillisestä ajattelutavan muutoksesta koskien Kristuksen ylösnousemusta. Tämä vaatii selityksen.

3. Loppupäätelmät

Paras selitys varhaisen kristinuskon tapahtumille on Jeesuksen ylösnousemus kuolleista. Ylösnousemus selittää ylösnousemusilmestykset sekä tyhjän haudan. Lisäksi se selittää miksi varhaiset kristityt uskoivat että ylösnousemus tapahtuisi ensin Messiaalle ja vasta myöhemmin Messiaan kansalle.

Jeesuksen ylösnousemus selittää sen miksi Jeesusta ei pidetty epäonnistuneena messias-kandidaattina vaikka hänet surmattiin häpeällisesti. Jumalan nähtiin osoittavan ylösnousemuksessa Jeesuksen messiaanisuuden todeksi.

On huomattava että suurin osa tutkijoiden enemmistöstä ei tee käsittelemistämme viidestä tapahtumasta sitä johtopäätöstä, että Jeesus Nasaretilainen olisi ylösnoussut ruumiillisesti kuolleista. Ihmeitä ei voi pitää mahdollisena, mikäli sulkee ne pois a priori.

Mikäli henkilö on vakuuttunut filosofisesta naturalismista, hän ei voi uskoa ylösnousemukseen niin kauan, kuin pitää tuosta vakaumuksesta kiinni. Mikä vain vaihtoehtoinen selitys on silloin parempi, oli kyse miten epätodennäköisestä selityksestä tahansa. Mutta mikäli mieli on avoin yliluonnolliselle, tai hyväksyy jo valmiiksi Jumalan olemassaolon, on mahdollista vakuuttua Jeesuksen ruumiillisesta ylösnousemuksesta.

4. Lähteet

Blomberg, C. L.
1998 “The Jesus of History and the Christian Faith: Harmony or Conflict?”
         teoksessa: Will the Real Jesus Please Stand Up? - a Debate
         Between William Lane Craig and John Dominic Crossan.
         Grand Rapids, Baker.

Bruce, F. F.
1981 The New Testament Documents: Are They Reliable?
         Grand Rapids, Eerdmans.

Carson, D. A. & Moo, D. J.
2005 An Introduction to the New Testament, 2. painos.
         Grand Rapids, Zondervan.

Craig, W. L.
1994 Reasonable Faith: Christian Truth and Apologetics (uudistettu painos).
         Wheaton, Crossway.

Davis, S. T.
2000 “The Question of Miracles, Ascension & Anti-semitism” teoksessa:
         Jesus' Resurrection - Fact or Figment? - a Debate Between
         William Lane Craig & Gerd Lüdeman (toim.).
         Downers Grove, InterVarsity Press.

Holmén, T.
2007 Jeesus.
         Helsinki, WSOY.

Kankaanniemi
2022 https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/essee-mitaan-jeesusta-ei-ole-koskaan-ollut-olemassa-jeesus-denialismi-ja-tieteellinen-jeesus-tutkimus
         viitattu 19.10.2022.

Wright, N. T.
2007 Surprised by Hope.
         London, SPCK.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti