sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Johdantoa Vuorisaarnaan

Matteus 5:1-2

Puhe Viitasaaren vapaasrk:lla 8.1.2017

Aloitamme tänään uuden opetussarjan. Käymme tämän vuoden keväällä läpi Jeesuksen Vuorisaarnaa. Tällä kertaa on hieman johdantoa aiheeseen. Haluan suositella John Stott-nimisen edesmenneen anglikaanikirkon papin ja teologin kirjaa Vastavirtaan – Vuorisaarnan sanomaa ajallemme. Kyse on Perussanoman kustantamasta kirjasta, jonka painos on valitettavasti loppu. Kirjan voi ostaa käytettynä netistä alle kympillä tai lainata kirjastosta. Jos osaa englantia, teoksen alkuperäinen nimi on The Message of the Sermon on the Mount.

Moni raamatuntutkija ajattelee, että Vuorisaarna on koottu Jeesuksen useammassa tilanteessa puhumista puheista. Kuitenkin kyse voi olla myös yhdestä puheesta, josta Vuorisaarna on tiivistelmä. Uudessa testamentissa, kuten muissakin antiikin teksteissä, puheita ei toisteta sanasta sanaan, vaan niistä esitetään pääkohdat.

Uuden testamentin puheet, kuten Vuorisaarnan, lukee läpi muutamassa minuutissa, mutta ne kestivät alunperin pidempään. Yksi puhe on voinut olla yli tunninkin mittainen. Joidenkin raamatuntutkijoiden mukaan Jeesus on saattanut pitää ”seminaarin”. Hän saattoi vetäytyä vuorelle tai kukkulalle rauhallisempaan paikkaan ja opettaa opetuslapsia jopa parisen päivää.

Jeesus istuutui, rabbit opettivat Jumalan sanaa tavallisesti istualtaan. Jeesus kohdisti sanansa ennen kaikkea opetuslapsilleen, mutta paikalla oli myös niitä, jotka eivät olleet vielä Jeesuksen seuraajia. He olivat potentiaalisia uusia opetuslapsia.

Matteus haluaa kuvata Jeesuksen uutena Mooseksena. Jeesus valitsi 12 apostolia, aivan kuten Israelissa oli 12 sukukuntaa. Israel oli erämaassa 40 vuotta ja ei selvinnyt koetuksesta. Jeesus oli erämaassa 40 päivää ja selvisi koetuksesta. Jeesus on tosi israelilainen. Hän onnistui siinä, missä Israel epäonnistui. Jeesus tuli uudistamaan Israelin. Myös me ei-juutalaiset, eli pakanat, saamme olla liitetyt Jumalan pyhään kansaan, kun uskomme Israelin Messiaaseen.

Jumala vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta Mooseksen kautta. Jeesus vapauttaa uuden liiton Jumalan kansan vielä suuremmasta orjuudesta, synnin ja Pahan vallasta. Jumala antoi Mooseksen kautta Israelille lain Siinain vuorella. Kristus antaa vuorelta lain arvovaltaisen tulkinnan. Mooses johti Israelin kansan kohti luvattua maata. Jeesus johtaa meidät, uuden liiton kansan, vielä suurempaan luvatuun maahan, uuteen luomakuntaan.

On useita tapoja suhtautua Vuorisaarnaan. Otan tässä esiin kaksi vastakkaista näkemystä. Ensimmäinen näistä lähestymistavoista on ajatus siitä, että Vuorisaarnaa on suhteellisen helppoa toteuttaa käytännössä. Toisen lähestymistavan mukaan Vuorisaarnaa on täysin mahdoton toteuttaa elämässä. Uskon, että totuus löytyy näiden ääripäiden väliltä.

Vuorisaarna ei päästä ketään vilpitöntä lukijaa ja kuulijaa helpolla. Olemme syntiin taipuvaisia ja ilman Jumalan apua emme voi edes kunnolla alkaa toteuttamaan Vuorisaarnaa. Toisaalta Vuorisaarna ei ole vain kauniita ajatuksia, unelma, jota ei voi saavuttaa. Jeesus tarkoitti Vuorisaarnan ihan aidosti ohjeeksi opetuslapsilleen.

Vuorisaarnassa Jeesus antaa manifestinsa, eli julkisen tiedoksiantonsa. Hän ilmaisee siinä, millaisia hän tahtoo seuraajiensa olevan. Vuorisaarna haastaa todella meidän nykypäivän länsimaisten ihmisten elämäntyyliä. Se haastoi myös Jeesuksen alkuperäisiä kuulijoita ja Matteuksen evankeliumin ensimmäisiä lukijoita. Jeesus asettaa standardin hyvin korkealle, niin korkealle, ettemme kykene sitä täysin toteuttamaan.

Jeesuksen opetukset osoittavat meille sen, että olemme armoa ja apua tarvitsevia syntisiä. Samalla Jeesus kuitenkin tarjoaa meille uudenlaista, syvällisempää ja todellisempaa tapaa elää. Vuorisaarnan tarkoitus on paitsi tutkia sydäntämme, myös näyttää meille oikeaa suuntaa. Voimme kasvaa kohti ihannetta, vaikka emme sitä vielä tässä ajassa kykene täysin täyttämään.

Reformaattoreilla oli seuraava mielestäni hyvä ajatus: ”Laki tuo meidät Kristuksen luo, jotta meidät vanhurskautetaan (eli julistetaan Jumalalle kelpaaviksi). Kristus tuo meidät takaisin lain luo, jotta meidät pyhitetään (eli uudistetaan Jumalan mielen mukaisiksi).”

Vuorisaarna kuvaa kristityn luonnetta ja käytöstä, seurakunnan vaikutusta yhteiskunnassa, Jumalan mielen mukaista elämäntapaa, aitoa hengellistä elämää, kristityn suhdetta omaisuuteen ja Jumalan huolenpitoon, kristityn jumalasuhdetta ja ihmissuhteita sekä Kristuksen jumalalliseen auktoriteettiin suostumista.

Vanhassa testamentissa Jumala käski kansaansa olemaan erilainen kuin muut kansat.
3. Moos. 18:1-4: Herra sanoi Moosekselle: "Sano israelilaisille: Minä olen Herra, teidän Jumalanne. Älkää noudattako entisen asuinmaanne Egyptin tapoja älkääkä ruvetko seuraamaan niitä tapoja, joita noudatetaan Kanaaninmaassa, minne minä teidät vien. Älkää eläkö vieraiden kansojen tapojen mukaan. Noudattakaa minun lakejani, pitäkää minun käskyni ja eläkää niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.”

Aivan kuten Vanhan testamentin Jumalan kansan tuli erottautua vieraista kansoista, myös meidän uuden liiton Jumalan kansan tulee olla erilaisia kuin ympäröivä maailma. Meidän tulee vilpittömästi pyrkiä elämään todeksi Jumalan valtakunnan arvoja. Jumalan valtakunta on Jumalan kuninkaallista hallintavaltaa elämässämme.

Jeesus julisti odotuksen olevan ohi sanoessaan Markus 1:15: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!” Kääntyminen (kreikaksi metanoia, hepreaksi suv) tarkoittaa mielenmuutosta, suunnan vaihtumista. Martti Luther sanoi, että parannus on sitä, että ihminen menee itseensä, katuu syntejään ja tahtoo niistä vilpittömästi luopua.

Luther sanoi myös, että kristityn koko elämän tulee olla parannuksen tekemistä. Vuorisaarna auttaa meitä näkemään rehellisesti itsemme Jumalan sanan valossa, tarkistamaan kurssia ja kääntymään oikeaan elämänsuuntaan kohti Jumalaa.

Ajattelen, että oikea tulokulma Vuorisarnaan on autuaaksijulistukset. Jeesus julistaa onnellisiksi ne, jotka ovat hengessään köyhiä ja joilla on vanhurskauden nälkä ja jano. Voimme lähestyä Vuorisaarnaa armon näkökulmasta käsin. Voimme olla niitä, jotka anovat, kolkuttavat ja etsivät, sillä Jeesus on luvannut, että anova saa, kolkuttavalle avataan ja etsivä löytää.

Luther on sanonut vielä, että kristitty ei ole vielä vanhurskas, vaan vasta tulossa sellaiseksi. Kristitty pyrkii vanhurskauteen, eli Jumalan mielenmukaiseen elämään, mutta kyse on kuitenkin vasta alkamisesta ja kasvamisesta.  Elämään tässä ajassa kuuluu aina tiettyä keskeneräisyyttä. Meidän on hyvä tiedostaa, tunnustaa ja hyväksyä tämä. Silti Jeesus voi muuttaa elämämme suunnan ja antaa uuden päämäärän, jota kohti pyrimme.

Jumalan valtakunta on lahja. Valtakunnan elämä ei nouse omasta yrittämisestä. Meidän tulee olla yhteistyössä Pyhän Hengen kanssa. Jumalan voima auttaa meitä elämään Isän tahdon mukaisesti. Tarvitsemme sanaa oppiaksemme, mutta myös armon Henkeä voimanlähteeksemme.

Vaikka Jeesuksen antama haaste on suuri ja ihanne korkealla, meidän ei tarvitse joutua epätoivoon. Jeesus tahtoo vahvistaa askeleemme ja pyhittää sisimpäämme. Emme tule valmiiksi tässä ajassa, mutta voimme aina edistyä vaelluksessamme. Vaikka standardi on niin korkealla ettemme sitä täysin saavuta, voimme kuitenkin kasvaa ihannetta kohti. Emme tule valmiiksi tässä ajassa, mutta prosessi voi edetä ja voimme kasvaa ihmisinä kohti Kristuksen kaltaisuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti