tiistai 1. lokakuuta 2024

Kristus on lunastuksemme

Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 1.10.2024

Kolossalaiskirje 1:13-14

Paavali mainitsee tekstissä pimeyden vallan, eli pahan todellisuuden. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon emerituspiispa, teologian tohtori, Seppo Häkkinen on sanonut seuraavasti:

"Kristilliseen uskoon kuuluu opetus persoonallisesta Pahasta, Saatanasta, ja pahan henkivalloista. Yhtäältä sekä kirkon oppi että Raamattu puhuvat varsin pidättyvästi näistä teemoista. Toisaalta ne otetaan vakavasti, sillä uskon ja kokemuksen mukaan pahuus ei ole vain hyvyyden puutetta, vaan ihmisen rajat ylittävää radikaalia pahuutta.

Suhtautumisessa henkivaltoihin on olemassa kaksi harhapolkua. Ensimmäisessä harhapolussa henkivaltojen merkitystä korostetaan niin voimakkaasti, että niistä tulee uskon keskus. Saatanan työtä ja henkivaltoja nähdään kaikkialla ja unohdetaan, ettei Paholainen koskaan ole Jumalan vertainen ja että Jeesus on Paholaisen vallan voittaja. Tähän harhapolkuun voi kuulua myös haluttomuus tai kyvyttömyys erottaa mielen sairauksia hengellisestä pohdinnasta. On tilanteita, joissa ihminen pitää ehdottomasti ohjata papin sijasta psykiatrin luokse.

Toisessa harhapolussa oppi ja puhe henkivalloista hylätään kokonaan, koska ajatellaan, että henkivallat eivät näytä sopivan nykyiseen maailmankuvaan. Ne on helppo psykologisoida ja selittää pois menneen ajan tiedonpuutteena. Tällöin ohitetaan paitsi Raamattu ja kirkon opetus, myös ahdistettu ihminen.

Yhä useammin seurakunnissa kohdataan ihmisiä, jotka pyytävät rukousta varjeltuakseen tai vapautuakseen Pahan vallasta. Nykyaikanakin tarvitaan raitista opetusta henkivalloista ja tervettä suhtautumista Pahan kohtaamiseen. - - Jeesus on Pahan vallan voittaja ja kristitty saa olla hyvässä turvassa uskoessaan häneen."

Uusi testamentti kuvaa Jeesuksen kuolemaa lunnaina. Kreikan sanan lytron perusmerkitys on hinta, jolla ihminen ostetaan vapaaksi. Uuden testamentin aikana vapaaksi ostettava eli lunastettava saattoi olla orja tai sotavanki. Omana aikanammekin puhutaan lunnaista panttivankien vapauttamisen yhteydessä.

Uuden testamentin taustalla on tietenkin Vanha testamentti. Jahve lunasti Israelin Egyptin orjuudesta. Pääsiäiskaritsan veri oli merkki siitä, että kuolema ei kohdannut israelilaisten esikoisia. Israelista tuli Jumalan oma kansa. Jumala otti ensin kansan omakseen ja lunasti sen vapaaksi. Sitten Herran vapauttamina israelilaisten tuli noudattaa Vapauttajansa hyvää tahtoa ja tarkoitusta.

Jumala antoi ihmisille tooran. Tooran säädöksiin kuului vuosittaisen pääsiäisen vieton lisäksi syntyneiden ihmisten esikoisten ja karjan esikoisten lunastaminen. Siellä säädettiin myös lunastusmaksu, joka suoritettiin, kun oli rikottu Jumalaa ja/tai ihmisiä vastaan. Lunnaina toimivat tilanteesta riippuen eläinuhrit tai hopea.

Juutalaiset olivat viettäneet pääsiäisjuhlaa jo vuosisatojen ajan, kun Jeesus antoi ehtoollisella tälle juhlalle kokonaan uuden merkityksen. Ehtoollisviini kuvaa hänen vuodatettua vertaan ja leipä hänen murrettua ruumistaan. Alkuseurakunta näki pääsiäisjuhlan kuvaavan syvimmältään Jeesusta ja vapautusta hänen kauttaan. Paavali sanoo 1. Kor. 5:7: meidän pääsiäislampaamme, Kristus, on jo teurastettu. 

Kun pääsiäislammas uhrattiin, niin se syötiin. Kristus on ruokamme. Vahvistumme Jeesuksen uhrin kautta, syömällä ja juomalla Jeesusta. Kristuksen kärsimyksen ja kuoleman kautta meillä on todellinen elämä. Apostoli Pietari kirjoittaa 1. kirjeessään 1:18-19: Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

Meidät on ostettu vapaaksi Jeesuksen verellä. Evankeliumi on sanoma Jumalan ainoasta Pojasta, joka on sovittanut ristillä kaikki syntimme, niin vanhat kuin tuoreet. Kaikki on anteeksiannettu Jeesuksen tähden. Kristus on voittanut kuoleman, synnin ja pimeyden vallat riemullisella ylösnousemuksellaan kuolleista. Tämä hyvä uutinen on meille kaikista kallisarvoisin sanoma. Tänäänkin saamme rukoilla evankeliumin leviämisen puolesta lähellä ja kaukana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti