sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Kultaisesta säännöstä

Matteuksen evankeliumi 7:12; 22:34-40 

Puhe Viitasaaren vapaasrk:lla su 18.3.2018 

Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat. 

Tulemme Vuorisaarnan opiskelussa kultaiseen sääntöön. Kultainen sääntö on yksinkertainen, mutta syvällinen ja toimiva yleisperiaate. Kultaisessa säännössä ja rakkauden kaksoiskäskyssä kiteytyy Raamatun käskyt ja kristillinen etiikka. Kultaisen säännön noudattaminen vaatii empatiaa eli myötätuntoa ja kykyä asettua toisen asemaan.

Joskus kuulee sanottavan ”en tee kenellekään mitään pahaa”. Näin sanova ajattelee usein olevansa hyvä ihminen. Jo ennen Jeesuksen aikaa kultaisesta säännöstä oli muotoiltu negaatio. Kiinalainen filosofi Kungfutse sanoi: ”Älä tee muille sitä, mitä et toivoisi itsellesi tehtävän.” Juutalaisessa Talmudissa puolestaan kerrotaan kuinka eräs pakana tuli kysymään rabbi Shammailta, voisiko tämä opettaa hänelle koko tooran seisoen yhdellä jalalla. Shammai ajoi miehen pois. Rabbi Hillel sen sijaan sanoi miehelle: ”Älä tee kenellekään sitä mitä itse vihaat. Tämä on koko laki, loppu on selitystä.”

Kuitenkin Jeesus haastaa meitä aktiiviseen auttamiseen ja hyvän tekemiseen. Sen lisäksi, että emme varasta, meitä kutsutaan antamaan omastamme. Sen lisäksi, että emme riko avioliittoja, meitä kutsutaan rukoilemaan toisten liittojen puolesta ja muutenkin tukemaan tarvittaessa lähimmäisiämme.

Rabbit keskustelivat siitä, mitkä käskyt olivat ”painavimpia”. He näkivät toorassa olevan 613 käskyä, positiivisia 248, ja kieltoja 365. He pitivät kaikkia niistä sitovina. Fariseukset yrittivät saada Jeesuksen kiinni sanoistaan, että pääsisivät syyttämään häntä lain kumoamisesta. Jeesus vastasi kysymykseen suurimmasta käskystä lainaamalla 5. Mooseksen kirja 6:5: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi. 

Hepreankielisen VT:n ja kreikankielisen UT:n välillä, ja siitä johtuen käännöksissä, on tässä pieni ero, joka ei vaikuta merkitykseen. Sanat ”koko sydästäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi” tai ”koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi” kuvaavat joka tapauksessa koko ihmistä. Ne kertovat syvästä sitoutumisesta Jumalaan. Hurskaat juutalaiset toistivat näitä sanoja päivittäin. Jeesus liitti, ehkä ensimmäisenä, tähän yhteyteen myös 3. Mooseksen kirjan luvun 19 jakeen 18: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 

Jeesus opettaa, että rakkauden kaksoiskäsky on pääperiaate, jonka ympärille kaikki muu rakentuu. Kaikki muut käskyt riippuvat, eli ovat johdettavissa, näistä kahdesta käskystä. Jumalan rakkaus tulee ensin. Siitä saamme voimaa ja motivaatiota rakastaa toisia. Jeesus opettaa vertauksessa laupiaasta samarialaisesta, että lähimmäinen on jokainen ihminen, joka tarvitsee apuamme. Jeesus opettaa meitä rakastamaan jopa vihollisiamme.

Motiivimme tehdä hyvää nousee siis siitä, että Jumala on niin hyvä meille. Haluamme palvella häntä palvelemalla toisia. Jumalan ja lähimmäisen rakastaminen kuuluvat yhteen. Osoitamme rakastavamme Jumalaa rakastamalla ihmisiä ja koko luomakuntaa. Olemme luonnostamme itsekeskeisiä ja tavoittelemme omaa hyväämme. Terve ihminen rakastaa itseään, joten käsky olettaa sen itsestään selvänä. Meitä kutsutaan ajattelemaan myös toisten parasta, niin kuin ajattelemme itseämme.

Immanuel Kant, preussilainen filosofi, joka eli vuodesta 1724 vuoteen 1804, on kiteyttänyt velvollisuusetiikkansa sanoihin: ”Kohtele kaikkia ihmisiä, myös itseäsi, ikään kuin he olisivat päämääriä sinänsä, älä koskaan pelkkinä välineinä.” Nämä sanat ovat moderni tapa ilmaista sitä, miten meidän tulee suhtautua lähimmäisiin.

Uskonpuhdistaja Martti Luther on puolestaan sanonut: ”Tällä sanalla ’niin kuin itseäsi’ suljetaan pois kaikki rakkauden teeskentely. Sen tähden joka rakastaa lähimmäistään joko rikkauden, kunnian, sivistyksen, suosion, vallan tai lohdutuksen tähden eikä samalla tavalla häntä, joka on köyhä, kunniaton, oppimaton, vastustaja, alhainen tai vaikea ihminen, on se selvää, että hän rakastaa teeskennellen: hän ei rakasta toista ihmistä itseään, vaan niitä hyviä, jotka ovat tuon toisen omaa hyödyttääkseen itseään. Tämän vuoksi hän ei rakasta lähimmäistään ’niin kuin itseään.’”

Jumala ensimmäisellä sijalla ja lähimmäinen heti toisella. Tässä on meille paljon haastetta! Mikäli noudattaisimme kultaista sääntöä ja rakkauden kaksoiskäskyä, ei olisi olemassa riistämistä, sotimista eikä ihmiskauppaa. Olisi hyväntahtoisuutta ja aitoa huolenpitoa toisista. Silloin emme olisi toisiamme kohtaan ilkeitä, vaan ystävällisiä ja hyväsydämisiä toisillemme. Nämä Jeesuksen opetukset voisivat mullistaa maailmamme.

Jeesuksen sanat paljastavat sydämemme. Yksikään meistä ei ole rakastanut Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuten itseään. Tarvitsemme siksi Jumalaa, hänen armoaan ja anteeksiantamustaan. Emme pärjää omillamme ilman häntä. Olemme täysin riippuvaisia hänestä. Kristus täytti rakkauden lain. Saamme hänessä syntien anteeksiannon ja vanhurskauden.

Saakoon Jumala vahvistaa meitä rakkaudellaan, että hän saa vaikuttaa meissä koettavalla tavalla. Saakoon hän tehdä meitä hengellisesti eläviksi. Saakoon hän vaikuttaa meissä, että me hänen seurakuntanaan saamme elää enenevässä määrin Kristuksen opetuksia todeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti