Luukkaan evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittajana pidetään samaa henkilöä. Teoksia on hyvä tarkastella paitsi erikseen myös yhdessä.
Luukkaan evankeliumissa Henki osoittaa uuden ajan alkaneen Jeesuksen syntymässä ja palvelutyössä. Jeesus on erityisellä tavalla Jumalan hyväksymä ja valittu, rakas Poika. Pyhä Henki vaikutti Jeesuksen kautta tehden ihmeitä (Apt. 10:38).
Hengen läsnäolo oli todistus Jumalan hyväksynnästä. Luukas kuvaa, kuinka Jumala valitsi Johannes Kastajan, Jeesuksen, ne kaksitoista opetuslasta, Stefanoksen, Filippoksen ja Paavalin. Jumalan hyväksyntää kuvaavat myös kertomukset varhaiseen lähetystyöhön liittyvistä tapahtumista juutalaisten, samarialaisten ja pakanoiden parissa.Jeesuksen ja Johanneksen lapsuuskertomukset
Henki mainitaan ensimmäisen kerran Johannes Kastajan syntymän yhteydessä. Johannes oli täytetty Hengellä jo äitinsä kohdussa, kuten Luukkaan evankeliumin ensimmäisen luvun jakeessa 15 kerrotaan.
Hän oli viimeinen vanhan liiton profeetoista (Luuk. 7:26─28). Hänen työnsä rakensi siltaa kohti uuden liiton aikaa Kristuksessa. Myös Johannes Kastajan vanhempien Elisabetin ja Sakariaksen kerrotaan täyttyneen Hengellä (Luukas 1:41, 67). Henki oli myös Simeonin kanssa (Luuk. 2:25) ja tuli Marian ylle (Luuk. 1:35).
Lapsuuskertomukset kuvaavat Jumalan ja Hengen välistä on läheistä yhteyttä. Henki todistaa Jeesuksen ihmeellisen syntymän ja Jumalan lähellä elävien ihmisten kautta uuden aikakauden koittamisesta.
Helluntaina toteutui lupaus
Johannes Kastaja julistaa Luukkaan evankeliumin kolmannen luvun jakeessa 16, että Kristus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä ja tulella. Tällä viitataan eskatologiseen pelastukseen ja tuomioon. Hengen erityistä toimintaa kuvataan Jeesuksen kasteessa, mistä kerrotaan Luukkaan evankeliumin kolmannen luvun jakeissa 21─22. Tämä Hengen toiminta oli näkyvä merkki Jeesuksen identiteetistä, mutta kyse saattoi olla myös erityisen viisauden ja voiman saamisesta palvelutyöhön.
Oltuaan ensin koetuksissa erämaassa, Luukas 4:1-13, Jeesus julistaa jakeessa Luuk. 4:16─17 olevansa Jumalan Hengen erityisesti voitelema eli Messias. Pyhä Henki voitelee myös kristityt voimallaan ja antaa heille rohkeuden julistaa sekä kyvyn palvella.
Helluntaina toteutui Vanhan testamentin profeettojen, Johannes Kastajan ennustusten ja Kristuksen lupaus Pyhän Hengen saamisesta, mistä kerrotaan Apostolien tekojen toisessa luvussa. Jumala toteutti viimein lupauksensa vuodattamalla Henkensä kaikkiin ihmisiin lopunaikojen koittaessa.
Helluntaita pidetään kristillisen seurakunnan syntyhetkenä. Apostolien teoissa kerrotaan, kuinka Jumala hyväksyy kaikki kansat yhteyteensä ─ niin juutalaiset, samarialaiset kuin myös pakanat.
Apostolien tekojen kirjoittaja kuvaa termeillä Hengellä kastaminen, Hengen vuodatus, Hengen saapuminen, Hengen lahja ja Hengellä täyttyminen kokemusta Hengestä. Apostolien lisäksi seurakuntapalvelijoiden (Apt. 6:3), Stefanoksen (Apt. 6:5 ja Barnanaan (Apt. 11:24) kohdalla puhutaan erityisestä Hengen täyteisestä elämäntavasta.
Jeesus kastaa uskovat Pyhällä Hengellä tai Pyhässä Hengessä. Apostolien tekojen luvuissa 10─11 kerrotaan ensimmäisten pakanoiden kääntymisestä ja Pyhän Hengen saamisesta. Kertomus muistuttaa helluntaita muun muassa siinä, että pakanauskovat puhuivat tällöin kielillä (glossolalia). Ei ole varmaa, olivatko ne tunnettuja ihmiskieliä, kuten helluntaina.
Pyhä Henki auttaa Kristus-keskeisessä Raamatun ymmärtämisessä
Vaikka Apostolien tekojen kirjan luvusta kaksi löytyvän Pietarin saarnan perusteella kääntymys ja vesikaste ovat liitettävissä kiinteästi pelastuksen ja Hengen saamisen yhteyteen, Hengen tuleminen ihmisiin ei kuitenkaan ollut riippuvainen kasteesta.
Samarialaisten kohdalla Hengen saamisen viivästymiseen kasteen jälkeiseen ajankohtaan saattoi olla syynä se, että Jumala tahtoi Pietarin ja Johanneksen olevan todistamassa, kuinka Henki tuli ”puoli-juutalaisiin” samarialaisiin (Apt. 8.)
Korneliuksen kodissa kuulijat saivat Hengen välittömästi, kun he uskoivat Jeesukseen ja kääntyivät hänen puoleensa todistaen Pietarille, että Jumala hyväksyi pakanatkin yhteyteensä. Sen jälkeen heidät kastettiin, kuten Apostolien teoissa luvussa 10 mainitaan.
Pyhä Henki voidaan kokea tavalla, joka muistuttaa kokemusta Isästä Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta. Henki voidaan kohdata esimerkiksi näyssä tai äänenä taivaasta. Tätä kuvaavat kertomukset Filippoksesta (Apt. 8) sekä Pietarin näystä (Apt. 10.)
Pyhä Henki auttaa kristillistä yhteisöä Raamatun Kristus-keskeisessä ymmärtämisessä ja Kirjoitusten opetusten käytäntöön soveltamisessa. Tästä kerrotaan Apostolien tekojen neljännessä luvussa jakeessa 25.
Suurin Jumalan Hengen vaikuttamista ihmeistä on Jeesuksen ylösnousemus. Kristuksen ylösnousemus on eskatologinen tapahtuma, joka ennakoi kaikkien Kristukseen uskovien ylösnousemusta aikojen lopussa.
Juha Mikkonen
Kirjoittaja on Suomen Vapaakirkon pastori.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti