Puhe Viitasaaren vapaasrk:lla 11.9.2016
1. Johdanto
Seurakunta (kreikaksi ekklēsia) on yhteen kokoontuva
kristittyjen joukko. Sanalla voidaan viitata paikallissrk:aan, jonkin
alueen kristittyihin tai koko maailmanlaajuiseen kristittyjen joukkoon. Tarkastemme
kristillistä oppia seurakunnasta, on tietenkin muistaa Raamattu. Srk:n
juuret ovat jo VT:ssa. Jumalalla oli jo silloin kansa, Israel. Jumalan
kansaan kuuluu sekä VT:n ajan uskovat, että UT:n ajan uskovat ja
kaikkina aikoina eläneet Jumalan omat, kaikki pelastetut. Pelastumme
kaikki yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.
Nykyisin
kultturissamme on vallalla individualismi, yksilönkorostus. Sellainen
ajattelu pyrkii myös seurakuntaan. Raamatussa ja kristinuskossa ei ole
kyse ainoastaan minun ja Jeesuksen ja sinun ja Jeesuksen suhteesta.
Jumalalla on kansa. Meidän on hyvä muistaa myös se, että Uuden
testamentin ja oman aikamme välisenä aikana Jumalalla on aina ollut
seurakunta. Kirkkohistoria on meidän yhteistä perhehistoriaa. Historia
auttaa meitä hahmottamaan mistä tulemme ja minne menemme.
2. Katsaus kirkkohistoriaan
2.1. Yleinen kirkkohistoria
Tämä
on hyvin lyhyt, valikoiva ja puutteellinen katsaus. Lukion
kirkkohistorian oppikirjoista saa kattavamman kuvan aiheesta. Jos ei
halua ostaa, myös kirjastoista voi lainata.
Uuden testamentin
jälkeisenä aikana kirkkoa parhaillaan siedettiin ja pahimmillaan
vainottiin. 300-luvulla kristinuskosta tuli sallittu uskonto Rooman
valtakunnassa. Kristittyjen ei tarvinnut elää vainojen pelossa. Keisari
Konstatinus lahjoitti suuria summia kirkkojen rakentamiseen, vapautti
papiston veroista ja määräsi sunnuntain lepopäiväksi. Myöhemmin
Konstantinuksen jälkeen kristinuskosta tuli ainoa sallittu uskonto
keisari Theodosiuksen aikana ja muiden uskontojen kannattajia alettiin
vainota. Valtiovalta pyrki vaikuttamaan kirkon johtajiin. Vaikka monet
kirkon johtajista, kuten kirkkoisät, tekivät parhaansa, kristillinen
moraali alkoi heltyä ja opillinen ymmärrys jäi monella kristityllä aika
vajaaksi. Kirkolle alkoi kertyä rikkauksia ja sen johtoon alettiin
pyrkiä myös maallisista syistä.
Luostarit syntyivät tarpeeseen
elää ”satasella Jeesukselle”. Munkit ja myöhemmin nunnat vetäytyivät
maailmasta ja arvostelivat kirkon maallistumista. Rooman piispa, jota
kutsumme paaviksi, alkoi saada lisää valtaa. Rooman jälkeen
Konstantinopoli ja sen patriarkka oli merkittävimmässä asemassa. Muita
tärkeitä keskuksia oli Antiokia ja Aleksandria patriarkkoineen. Muslimit
kuitenkin valtasivat Antiokian ja Aleksandrian 600-luvulla.
Poliittinen
vastakkainasettelu, sekä opilliset ja kulttuuriset erot johtivat idän
kreikkaa puhuvan ja lännen latinaa puhuvan kirkon välirikkoon 1054.
Turkkilaiset valloittivat Konstantinopolin 1453. Osa ortodokseista jäi
seudulle, osa pakeni länteen, osa meni Venäjälle. Moskovan patriarkaatti
julistautui 1448 itsenäiseksi.
Keskiajalla lännesssä puolestaan
oli anekauppaa, pyhimysten ja pyhäinjäännösten palvontaa ja paavius oli
rappiolla, siitä kertoo mm. että paaveilla oli aviottomia lapsia ja
tapahtui salamurhia. Esiintyi teologeja, jotka arvostelivat kirkon
luopumusta, kuten John Wycliffe, Oxfordin yliopiston professori. Hän
menetti virkansa. Prahan yliopiston professori Jan Hus puolestaan
poltettiin roviolla. Myös katolilainen humanisti Erasmus
Rotterdamilainen kritisoi aikansa kirkon taikauskoa ja omiin ansioihin
luottamista. Häntä ei tuomittu.
Sitten tuli uskonpuhdistus.
Martti Luther, augustinolaismunkki, joka oli Raamatun selitysopin
professori Wittenbergin yliopistosta kritisoi anekauppaa. Hänellä oli
väkevät teesit ja hän sai seuraajia. Luther ei aikonut perustaa uuttaa
kirkkoa, vaan uudistaa entistä. Hänet julistettiin kirkonkiroukseen.
Syntyi luterilaisuus.
Genevessä oli lahjakas oppinut Jean Calvin,
tai Johannes Calvin, joka Ulrich Zwinglin tavoin johti reformoitua
kirkkoa. Sen lisäksi oli anabaptisteja, ”uudelleenkastajia”, jotka
halusivat mennä uudistuksissaan vielä pidemmälle. He alkoivat kastaa
uskovia. Anabaptisteja vainosivat niin katoliset, luterilaiset kuin
reformoidut.
Englannin kuningas Henrik VIII halusi avioeron
paavilta, koska hänellä ei ollut miespuolista jälkeläistä. Paavi ei
myöntynyt. Kuningas perusti anglikaanikirkon. Englannin kirkossa oli
pitkälti reformoitu oppi, mutta katolilainen messu. Kuningas johti sitä.
Näin syntyi protestanttisuuden pääuomat.
2.2. Suomen kirkkohistoria ja vapaakirkollisuus
Katolilaiset ja sitä
ennen ortodoksit olivat tuoneet kristinuskon myös Suomeen. Kyvykkään
hengellisen johtajan, Mikael Agricolan, johdolla Suomen katolilainen
kirkko uudistettiin luterilaiseen uskoon 1500-luvulla. Myöhemmin Suomeen
tuli muitakin kristillisiä yhteisöjä. Aluksi ei ollut ihan helppoa.
Yhtenäiskulttuurin aikana ei pidetty hyvänä sitä, jos uskottiin hieman
toisin kuin virallinen näkemys.
Suomen vapaakirkollisuus alkoi
luterilaisen kirkon sisäisenä herätysliikkeenä 1800-luvun lopulla ja
1900-luvun alkupuolella. Alkuajan vapaakirkolliset halusivat uudistaa
luterilaista kirkkoa toimien sen sisällä. Kun uskonnonvapauslaki tuli
voimaan 1923 perustettiin Suomen Vapaakirkko.
Mikä on Suomen
Vapaakirkko? Tähän voisi yrittää vastata lyhyesti lukemalla Helsingissä
1.2.1923 annetun Suomen Vapaakirkon tunnustus:
Me olemme
kristittyjä, jotka Raamatun perustuksella yhtäpitävästi apostolisen
tunnustuksen kanssa tahdomme elää ja toimia kristillisen uskonelämän
herättämiseksi ja säilyttämiseksi.
Raamattu, s.o. Vanhan ja Uuden
testamentin pyhät kirjat, jotka me uskomme olevan Pyhän Hengen
johtamien ihmisten kirjoittamat, määrää yksin meidän uskomme ohjeen,
jonka mukaan kaikki oppi ja elämä seurakunnassa on hyväksyttävä tai
hyljättävä.
Toteuttaaksemme sitä kristillisen yhteyden aatetta,
jota Uusi testamentti esittää, emme seurakuntayhteyden määrääjäksi pane
muuta kuin sydämen uskon Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan ja tämän
uskon tunnustamisen ihmisten edessä.
Tähän yhtyen olemme
liittyneet seurakunniksi toteuttaaksemme raamatullista seurakuntaelämää
ja toimiaksemme kristillisen vakaumuksen mukaisesti ja sen puolesta.
3. Seurakunnan olemus
3.1. Raamatun kuvat seurakunnasta
Seurakunta on Jumalan kansa
2. Korinttilaiskirje 6:16:
Jumala
on sanonut: ”Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan.
Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.”
Vanhassa
testamentissa Jumala kutsui Israelin omaksi kansakseen. Mutta ei
ainoastaan kutsunut, vaan hän myös loi Israelin kansan omaksi
kansakseen. Israelista tuli kansa Jumalan suvereenista valinnasta ja
johdatuksesta. Jumala on myös luonut uuden yhteisön, uuden liiton
Jumalan kansan, srk:n, Jeesuksen työn ja Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Kuva seurakunnasta Jumalan kansana vahvistaa yhteenkuuluvuuttamme koko
Jumalan kansaan kaikkina aikoina.
Seurakunta on Kristuksen ruumis
1. Korinttilaiskirje 12:12, 27:
Kristus
on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta
jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden
ruumiin. - - Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän
ruumiin jäsen.
Tämä kuva puhuu uskovien ja Kristuksen välisestä
yhteydestä ja uskovien keskinäisestä yhteydestä. Jokainen jäsen
tarvitsee toistaan. Jokaista jäsentä tarvitaan. Jäsenet jakavat
keskenään elämää. Tämä kuva opettaa meille keskinäistä riippuvuutta ja
erilaisuuden hyväksymistä ja arvostamista.
Seurakunta on Jumalan temppeli
1. Korinttilaiskirje 3:16:
Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
Aivan
kuten Jumalan kunnia ja kirkkaus täytti ja pyhitti ilmestysmajan ja
myöhemmin Jerusalemin temppelin vanhan liiton aikana, Jumalan läsnäolo
Pyhässä Hengessä täyttää ja pyhittää uuden liiton temppelin eli seurakunnan.
Seurakunta on perhe
2. Korinttilaiskirje 2:18:
[Minä] olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni.
Olemme
keskenämme veljiä ja sisaria. Tämän kuvan seurakunnasta perheenä tulee
rohkaista meitä keskinäiseen yhteyteen ja välittämiseen.
Seurakunta on papisto
2. Piet. 2:5:
Rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi papistoksi.
Jokainen kristitty on pappi. Kristus on meidän ylipappimme.
Seurakunta on Kristuksen morsian
2.
Korinttilaiskirje 11:2:
[Olen] kihlannut teidät yhdelle ainoalle
miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin
puhtaan neitsyen.
Taivaan valtakuntaa kuvataan hääjuhlana. Jeesus
on sulhanen, me olemme morsian. Tämän kuvan tulee rohkaista meitä
puhtauteen ja pyhyyteen sekä rakkauteen Kristusta kohtaan ja hänen
valtaansa suostumiseen.
3.2 Seurakunnan olemuksesta
Seurakunta on näkyvä ja näkymätön
1. Sam. 16:7:
Herra ei katso kuten ihminen. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra näkee sydämeen.
Onko
mahdollista, että ulkoiseen, havaittavaan seurakuntaan kuuluu ihmisiä,
jotka eivät ole uudestisyntyneitä? Onko esim. mahdollista, että kaikki
vapaakirkolliset eivät ole todella uskossa? Entä onko mahdollista olla
uudestisyntynyt ilman ulkonaisen, havaittavan seurakunnan jäsenyyttä?
Onko mahdollista olla uskossa ilman, että on liittynyt minkään
kristillisen seurakunnan jäseneksi?
Mikäli vastaamme näihin
kysymyksiin myöntävästi, uskomme näkyvään ja näkymättömään seurakuntaan.
Näkyvä srk koostuu ihmisistä, jotka muodostavat kristillisen yhteisön,
jossa julistetaan Jumalan sanaa, sekä kastetaan ihmisiä ja vietetään
ehtoollista Jeesuksen opetusten mukaisesti. Näkymätön seurakunta koostuu
kaikista tosi kristityistä. Heitä on kaikissa kirkkokunnissa ja myös
kirkkokuntien ulkopuolella. Toisaalta mikään kirkkokunta ei ole täysin
vapaa nimikristillisyydestä. Jumala tietää ihmisen sisimmän, me näemme
ulkoisen olemuksen ja vaelluksen.
Seurakunta on paikallinen ja universaali
Srk:sta voidaan käyttää monikkoa. Paavali sanoo Galatalaiskirje 1:2:
Tervehdin Galatian seurakuntia.
Srk:sta
voidaan käyttää yksiköä. Paavali kirjoittaa Efesolaiskirje 5:25:
Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa.
Seurakuntaa voi kutsua srk:ksi oli kyse paikallisesta uskovien joukosta tai kaikista kristityistä.
Todellinen seurakunta?
Mikä
on todellinen seurakunta? Voiko tulla pistettä, jossa ihmiset, jotka
kutsuvat itseään seurakunnaksi, eivät todellisuudessa ole seurakunta?
Luterilaisuudessa
evankeliumin oikeaa julistusta ja sakramenttien oikeaa toimittamista
pidetään seurakunnan tuntomerkkeinä. Calvin määritteli seurakunnan
tuntomerkeiksi Jumalan sanan oikean julistuksen ja kuulemisen sekä
sakramenttien toimittamisen Kristuksen asetuksen mukaisesti.
Roomalaiskatolisuudessa
oikea seurakunta määritellään Pietarista ja apostoleista polveutuvaksi
näkyväksi kristittyjen yhteisöksi, Roomalaiskatoliseksi kirkoksi, jota
johtaa paavi, Kristuksen sijainen maanpäällä. Me protestatit emme
ajattele, että Pietarin johtoasema perityisi eteenpäin piispasta
toiseen. Myöskään ortodoksit eivät tunnusta paavin ylintä johtoasemaa.
Lutherin
ja Calvinin määritelmän mukaisesti yhteisö, jossa opetetaan
harhaoppeja, ei ole oikea seurakunta. Mormonit, Jehovan todistajat ja
sellaiset liberaaliteologit, jotka kieltävät kristinuskon perusasioita,
kuten Jeesuksen ylösnousemuksen, eivät kuulu todelliseen seurakuntaan.
Pelastusarmeija
on järjestö, ei seurakunta. Pelastusarmeija ei kasta ihmisiä eikä jaa
ehtoollista. Kristittyjen piiri, jossa kokoonnutaan rukoilemaan ja
lukemaan Raamattua, ei ole seurakunta. Mikäli piiri alkaa kastamaan
ihmisiä ja viettämään ehtoollisyhteyttä, se alkaa toimia seurakuntana.
3.3 Ekumeenisten uskontunnustusten määritelmät
Kutsumme
vanhoja kristillisiä uskontunnustuksia, kuten Apostolista
uskontunnustusta, johon me Suomen Vapaakirkossakin tunnustaudumme,
ekumeenisiksi uskontunnustuksiksi, koska ne ovat yleisesti hyväksyttyjä.
Näissä vanhoissa kristillisissä uskontunnuksissa sanotaan, että
seurakunta on yksi, pyhä, yhteinen ja apostolinen.
Seurakunta on yksi
Seurakunta
on nykyisin institutionaalistisesti epäyhtenäinen. Meitä on
luterilaisia, helluntailaisia, ortodokseja, adventisteja ja
vapaakirkollisia jo pelkästään Viitasaarella. Voimme kuitenkin puhua
seurakunnan ykseydestä. Koemme kristittyinä yhteyttä toisiimme, koska
olemme Kristuksessa. Pyhä Henki yhdistää kaikkia uskovia. Kristittyjen
hajaannuksen aika tulee myös kerran päättymään, kun Kristus palaa
takaisin maanpäälle.
Seurakunta on pyhä
Pyhä tarkoittaa
Jumalalle erotettua, pyhään tarkoitukseen vihittyä. Seurakunta on pyhä,
vaikka me seurakunnan jäsenet olemme syntisiä. Srk on usein hyvin
vajavainen ja puutteellinen. Sen heikkouteen ja sen edustajien
virheisiin on helppoa pettyä. Seurakunnan pyhyys on Kristuksen läsnäoloa
meissä. Jumala on erottanut meidät maailmasta julistamaan
hänen pelastavaa armoaan maailmalle. Jumala kutsuu meitä omistautumaan
hänelle.
Seurakunta on katolinen
Katolilaisella en
tarkoita tässä roomalaiskatolilaista, vaan sitä, että seurakunta on
yhteinen tai yleinen. Seurakunta on kaikkialla sama. Jokainen
paikallissrk ilmentää maailmanlaajuista seurakuntaa ja edustaa koko
Kristuksen srk:aa. Katolisella tarkoitetaan usein myös sitä että srk on
maailmanlaajuinen.
Uskonpuhdistajat pitivät itseään katolisina,
koska he säilyttivät kristillisen opin. Uskollisuus raamatulliselle ja
kristilliselle opille oli heille tärkeämpää kuin institutionaalinen
jatkuvuus. Sen vuoksi he saattoivat uudistaessaan seurakuntaa katkaista
institutionaalisen yhteyden roomalaiskatoliseen kirkkoon, kun
roomalaiskatolinen kirkko torjui heidän uudistuspyrkimyksensä.
Seurakunta on apostolinen
Seurakunta
on perustettu apostolisen todistuksen varaan. Toisin kuin
roomalaiskatolilaiset, me protestantit ajattelemme yleisesti, että
apostolisuus ei tarkoita niinkään historiallista jatkumoa, apostolista
suksessiota, vaan uskollisuutta apostolien opetukselle ja Uuden
testamentin käytännöille.
4. Seurakunnan tehtävät
Seurakunnan tehtävät voidaan jakaa Jumalaan kohdistuviksi, uskoviin kohdistuviksi ja maailmaan kohdistuviksi tehtäviksi.
4.1 Ylistys ja palvonta
Psalmi
150:1-2:
Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään, ylistäkää
häntä taivaan mahtavissa holveissa! Ylistäkää häntä, hänen väkeviä
tekojaan, ylistäkää häntä, hän on suuri!
Ylistys ja palvonta
keskittyy Jumalaan. Kun seurakunta kokoontuu yhteen, se keskittyy ennen
kaikkea Jumalaan. Seurakunta antaa hänelle kunnian siitä, kuka hän on ja
mitä hän tekee.
4.2 Huolenpito ja rakentuminen
Yhteys ja jakaminen on yksi tapa rakentua. Jakamisen myötä kärsimys lievenee ja ilo kasvaa.
1. Korinttilaiskirje 12:26:
Jos
yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet, ja jos yksi jäsen
saa osakseen kunniaa, iloitsevat kaikki muutkin sen kanssa.
Efesolaiskirje 4:11-12:
Hän
antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin
julistajat, sekä paimenet että opettajat, varustaakseen kaikki
seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.
Toinen tapa rakentua on opettaminen. Seurakunnan
palkatut työntekijät ja vanhimmat eivät ole ainoita rakentajia, vaan
koko seurakunta rakentuu ja kasvaa yhdessä. Jumala antaa joillekin
uskoville opettamisen lahjan. Tarkoituksena on kasvaa täysi-ikäiseksi
Kristuksessa, aikuiseksi uskossa. Myös teologiset seminaarit ja
raamattukoulut, joisssa koulutetaan seurakunnille työntekijöitä ja
vapaaehtoisia, ovat yksi väylä, jota Jumala voi käyttää työssään.
4.3 Evankelionti ja sosiaalinen vaikuttaminen
Matteus 28:18-20:
Minulle
on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää
kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja
Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä
olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne
kaikki päivät maailman loppuun asti.
Jeesus antoi meille lähetyskäskyn. Käsky tulee korkeimmalta
taholta. Jeesus antaa myös Pyhän Hengen voiman käskyn toteuttamiseen.
Emme voi täyttää lähetyskäskyä yksin, muttta kun ihmiset, jotka
kääntyvät, alkavat julistaa itsekin evankeliumia, kyseessä on
moninkertaistuminen. Tällä tavalla alkuseurakunta kasvoi ja ainoastaan
siten lähetyskäsky voidaan todella täyttää meidän aikanamme. Kotimaan
evankelioimistyössä ja lähetystyössä ulkomailla on kyse samasta asiasta,
se vaihtelee toimitaanko lähellä vai kaukana.
Jeesus paransi
sairaita. Hän kutsuu myös seurakuntaa auttamaan kärsiviä erilaisin
tavoin. Yksi tapa on rukoilla sairaiden puolesta. Jo VT:ssa Jumala piti
huolta orvoista, leskistä ja muukalaisista. Vanhan testamentin
profeettojen tavoin myös Jaakob tuomitsee kirjeessään eriarvoistamisen
rikkaiden ja köyhien välillä. Joitakin Herra voi kutsua politiikkaan
vaikuttamaan mm. sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta.
Kristittyjä
kutsutaan lievittämään maailman hätää. Kristityt ovat tehneetkin paljon
arvokasta työtä mm. lääketieteen, maanviljelyn ja koulutuksen saralla
monissä maissa. Kristus ei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan.
Meidän tulee seurata Herramme esimerkkiä. Jeesus ei pyrkinyt hyötymään lähimmäistensä kustannuksella eikä meidänkään tule toimia siten.
4.4 Balanssi
On
tärkeää, että seurakunnan eri tehtävät ovat keskenään tasapainossa.
Esim. jos ylistys ylikorostuu sananopetukseen ja evankelioimiseen
verrattuna, se voi johtaa uskon pinnallistumiseen, yhteisön sisäänpäin
lämpiämiseen ja seurakunnan kasvun tyrehtymiseen. Toisaalta sananopetus
ei saa syrjäyttää Jumalan kohtaamista ja evankeliointia. Tämä voi johtaa
kuivaan raamattutietouteen. Evankelioiminenkaan ei saa syrjäyttää
sananopetusta ja Jumalan kohtaamista, tämäkin voi johtaa
pinnallistumiseen ja myös suorittamiseen.
Kaikkea tätä
tarvitaan. Kuitenkaan kaikkien ei tarvitse keskittyä yhtälailla
kaikkeen. Jumala antaa jollekin evankelistan kutsun, toiselle
opettamisen lahjan, kolmannelle palvelemisen tehtävän, neljännelle
intohimon ylistyksen johtamiseen ja viidennelle mahdollisuutta ja halua
rahoittaa kaikkea tätä toimintaa. Erilaiset lahjat ja kiinnostuksen
kohteet täydentävät toisiaan ja näin kokonaisuus on tasapainossa.
Kaikkien
meidän ei tarvitse olla samanlaisia eikä osata kaikkea. Kunkin meidän
lahjamme voivat olla yhteistä pääomaa. Olemme Kristuksen palvelijoita,
Raamatussa opetetaan palvelevaa johtajuutta. Johtajat mahdollistavat
sen, että pyhät voivat rakentaa seurakuntaa.
5. Evankeliumi
Lopuksi
vielä muutama ajatus evankeliumista. Seurakunta elää evankeliumista,
hyvästä sanomasta. Jos seurakunta luopuu evankeliumista, se menettää
elinvoimansa. Näemme tämän siinä, miten liberaaliteologia on tyhjentänyt
monia kirkkoja meillä länsimaissa. Monet niistä seurakunnista, jotka
ovat säilyttäneet evankeliumin, sen sijaan kasvavat.
Evankeliumi
on uutinen siitä, mitä Jumala on tehnyt meidän puolestamme Pojassaan.
Jeesuksen syntymä, elämä, opetukset, kuolema ja ylösnousemus tulee yhä
säilyttää kristinuskon ytimessä. On tärkeää, ettemme ota evankeliumia
itsestäänselvyytenä, ettemme hukkaa sen armollista ja rohkaisevaa
sanomaa. Meidän on tärkeää soveltaa evankeliumia kaikkeen elämäämme,
jumala-suhteeseen, kaikkiin ihmissuhteisiin, lapsiin, vanhempiin,
työkavereihin, opiskelukavereihin, ystäviin ja sukulaisiin sekä kaikkeen
siihen, mitä teemme Viitasaaren vapaaseurakunnassa.
Meidän
maailmaamme leimaa usein ansio-ajattelu. Jumalan armo on peräisin
toisesta todellisuudesta ja meille vierasta. Me kristityt alamme kovin
helposti suorittaa kristinuskoa. Siksi myös me uskovat tarvitsemme
kuulla evankeliumia yhä uudelleen ja uudelleen. Jumala hyväksyy
Kristuksen tähden meidät täysin. Hän rakastaa meitä juuri nyt, juuri
tällaisinä kuin me olemme, ei jotain parempaa versiota meistä joskus
tulevaisuudessa.
Kristus kuoli, ei ainoastaan ennen uskoontuloa
tekemiemme syntien puolesta, vaan myös niiden syntien vuoksi, joita
olemme tehneet ja joita teemme uskovina. Maailmassamme on paljon huolta
ja levottomuutta, huonoja uutisia. Evankeliumi on hyvä uutinen, joka tuo
levollisuutta ja toivoa särkyneen maailmamme keskelle. Evankeliumin
sanoma on yhä tuore lähes kahden vuosituhannen jälkeen. Tähän
evankeliumiin luottaen voimme elää ja kerran sulkea silmämme viimeisen
kerran.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti