sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Seksuaalisesta puhtaudesta

Matteus 5:27-30

Puhe Viitasaaren vapaasrk:lla su 19.3.2017

Ihmisen seksuaalisuus on osa Jumalan hyvää luomistyötä. Seksuaalisuus on kokonaisvaltaisempi asia kuin seksi. Jumala on luonut meidät seksuaalisiksi olennoiksi, miehiksi ja naisiksi. Seksuaalisuus ja seksi ovat Jumalan kaunista lahjaa ihmisille. Raamatussa kokonainen kirja, Laulujen laulu, vanhemmalta nimeltään Korkea veisu, on omistettu miehen ja naisen väliselle eroottiselle rakkaudelle. Meidän ei tarvitse kokea syyllisyyttä tai häpeää siitä, että olemme seksuaalisia olentoja. Meidän ei tarvitse kantaa syyllisyyttä ja häpeää myöskään seksistä, kunhan se toteutuu Luojan tarkoittamissa puitteissa. Seksuaalisuus on myös hyvin herkkä ja yksityinen asia.

Me ihmiset olemme paitsi luotuja, myöskin langenneita olentoja. Lankeemus koskettaa jokaista ihmistä ja koko ihmisyyttä, myös seksuaalisuutta. Sen tähden seksuaalisuuteen liittyy myös paljon sellaista kipua, mitä Luoja ei alunperin tarkoittanut meidän ihmisten koettavaksi. Jumalan hyvä tarkoitus on kuitenkin lunastaa kaikki langenneisuutemme sekä korjata ja asettaa ennalleen se, mikä särkyi lankeemuksessa. Evankeliumi, hyvä uutinen, kertoo meille syntien anteeksiantamuksesta ja uuden alun mahdollisuudesta. Myös seksuaalisuuden alueella Jumala tahtoo armahtaa ja parantaa.

Suomen Vapaakirkossa uskomme Raamatun perusteella samalla tavalla kuin valtaosa kristillisistä kirkkokunnista, että Jumala on asettanut avioliiton yhden miehen ja yhden naisen välisen intiimin suhteen suojaksi. Avioliitossa on kyse julkisesta sitoutumisesta ja se on tarkoitettu kestoltaan elinikäiseksi. Raamatullinen kristinusko edustaa meidän ajassamme vastakulttuuria. Kyse ei ole siitä, etteivätkö kristityt arvostaisi seksiä. Kyse on siitä, että kristityt arvostavat seksiä niin paljon, että näkevät sen odottamisen arvoisena. Seksi ilman pysyvää sitoutumista rikkoo ihmistä. Toimiva avioliitto tarjoaa myös mahdollisesti syntyville lapsille turvallisen kasvuympäristön.

Aviorikos, kreikaksi moikheuō, tarkoittaa fyysistä yhtymistä henkilöön, joka ei ole oma puoliso silloin kun jompikumpi tai molemmat tekijöistä ovat naimissa. Uskottomuus haavoittaa paitsi tekijää ja hänen kumppaniaan, myös perheeseen mahdollisesti kuuluvia lapsia. Aviorikos horjuttaa perhe-elämää ja samalla yhteiskuntaa. Mooseksen laissa aviorikoksesta säädettiin rangaistuksena kivittäminen. Vaikka Jeesus tuomitsi avionrikkomisen syntinä, hän armahti katuvia syntisiä. Johannes 8:3-11.

Uudessa testamentissa on myös toinen seksuaalisyntejä kuvaava sana, ”porneuō”. Se voidaan kääntää ”siveettömyys” tai ”haureus” ja tarkoittaa yleisemmin seksuaalista moraalittomuutta. Sanaa käytettiin prostituution yhteydessä, mutta se pitää sisällään myös muun seksuaalisen kanssakäymisen silloin kun kumpikaan tekijöistä ei ole naimisissa. Joidenkin rabbien mukaan prostituioidut olivat pelastuksen ulkopuolella ja sen tähden halveksittavia ihmisiä. Jeesus julisti kuitenkin myös heille Jumalan anteeksiantamusta.

Juutalaiset rabbit keskittyivät lain ulkoiseen noudattamiseen. Mutta Jeesus opetti, että käskyjen noudattamisessa ei ole kyse vain lain kirjaimesta, vaan myös lain hengestä. Kyse ei ole ainoastaan fyysisestä teosta, vaan myös mielen puhtaudesta. Jeesuksen käsky pyrkiä sydämen puhtauteen pitää sisällään niin miehet kuin naiset ja niin naimisissa olevat kuin naimattomat.

Meidän ei tarvitse kantaa syyllisyyttä siitä, että kaipaamme toista ihmistä eikä siitä, että koemme toisen ihmisen viehättävänä. Jeesus ei kiellä meitä katsomasta, vaan katsomasta himoiten. Sana himo, kreikaksi epithymia, tarkoittaa voimakasta halua. Sen merkityssisältö voi olla asiayhteydestä riippuen positiivinen, neutraali tai negatiivinen. Jumala sanoo 10. käskyssä: ”Älä himoitse (tai halua) lähimmäisesi aviopuolisoa... äläkä mitään mikä on hänen omaansa.” On oikein haluta omaa aviopuolisoaan, mutta on väärin haluta naapurin puolisoa.

Jeesus sanoi tässä sanan ”jos”. Kaikki eivät välttämättä koe erityisemmin kiusauksia juuri tällä alueella. Sekin on hyvä muistaa, että kiusaus ei ole sama asia kuin synti. Aikamme suhtautuu syntiin aika kevyesti. Jeesus sanoi, että syntiin tulee suhtautua asiaan kuuluvalla vakavuudella. Meidän täytyy kuitenkin ymmärtää se, että Jeesus ei tarkoittanut tässä sanoillaan oikeasti itsensä vahingoittamista. Vaikka sokaisisin oikean silmäni, voisinhan kuitenkin katsoa vielä vasemmalla.

Raamattua ei tule aina ymmärtää ja totella kirjaimellisesti, vaan meidän tulee ymmärtää tekstejä oikein, nähdä mikä on niiden todellinen sanoma ja soveltaa niitä vastuullisesti. Jeesus tarkoitti tässä sanoillaan itsensä kieltämistä. Silmän irti repäiseminen tarkoittaa ”jos koet kiusausta, älä katso” ja oikean käden poikki hakkaaminen tarkoittaa ”älä tee väärin”. Jeesus opetti, että on parempi menettää joitakin kokemuksia tässä elämässä, kuin menettää ikuinen yhteys Jumalaan.

Kolossalaiskirjeessä 3:1-10 Paavali kehoittaa meitä keskittymään hyvään. Hän puhuu tässä monikossa. Seurakunta voi auttaa meitä kilvoittelussa. Meidän on hyvä olla toiselle kristitylle vastuussa vaelluksestamme ja ripittäytyä silloin kun koemme siihen tarvetta. Voimme myös itse olla tukena toisille. Meidän ei tarvitse yrittää elää kristittynä yksin.

On tärkeää olla rehellinen. Meidän ei tule selitellä omia tai toisten tekoja, vaan kohdata vastuumme ja auttaa toisiakin kohtaamaan vastuunsa. Mutta on tärkeää olla myös armollinen. Emme saa lisätä kärsivien lähimmäistemme taakkoja olemalla tuomiohenkisiä. Kuten kaikessa hengellisessä elämässä, myöskään seksuaalisessa puhtaudessa pyhitys ei onnistu omin voimin. Tarvitsemme Pyhän Hengen apua. Jeesus Kristus on meidän vanhurskautemme ja pyhityksemme. Yksin hänen läsnäolonsa pyhittää elämämme. Jumalan armo ja Hengen läsnäolo on voimamme. Jumala muuttaa meitä sisältäpäin. Kyseessä on prosessi, joka vie aikaa. Kasvu tapahtuu hitaasti.

Laki kertoo meille, mitä meidän tulee tehdä ja mitä ei ja millaisia meidän tulee olla ja millaisia ei, mutta se ei anna meille voimaa oikein tekemiseen eikä oikeamieliseksi tulemiseen. Mikäli yritämme omin voimin elää Kristuksen seuraajina, tuloksena on toistuva epäonnistuminen. Ainoastaan yhteistyössä Jumalan Hengen kanssa voimme alkaa elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Meidän tulee suostua Hengen johdettaviksi. Jumalan Henki kuolettaa meissä syntiä ja tekee meitä hengellisesti eläviksi. Roomalaiskirjeessä 8:1-4 Paavali kirjoittaa uudesta uudesta Hengen vaikuttamasta elämästä.

Kun kadumme syntejämme ja tahdomme seurata Herraa Jeesusta, olemme turvallisessa olotilassa. Synnintekemisen myötä omatuntomme voi kuitenkin paatua. Voimme alkaa syytellä toisia ihmisiä ja Jumalaa ongelmistamme, emmekä näe omaa syytämme. Tämä ei ole turvallinen olotila. Siksi meidän on tärkeää elää herkällä omallatunnolla.

Vaikka olisimme langenneet toistuvasti ja tehneet isojakin virheitä tällä alueella, ei ole myöhäistä kääntyä Jumalan puoleen. Jumala on pitkämielinen ja armollinen. Hän on täynnä anteeksiantamusta ja rakkautta. Hän tahtoo antaa meille siunaavan läsnäolonsa, Pyhän Henkensä voiman ja pelastuksen ilon. Jumala tahtoo nostaa, uudistaa ja kantaa meitä. Hän tahtoo vahvistaa ja opettaa meitä vaeltamaan puhtaammin. Jumala on meitä kohtaan kärsivällinen. Olkaamme mekin kärsivällisiä itseämmme ja toisiamme kohtaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti