maanantai 4. huhtikuuta 2016

Autuaaksijulistukset

Matteus 5:1-12

Autuaaksijulistukset kuvaavat opetuslasta, jolle luvataan palkkio. Sana "autuas" voidaan kääntää "sellaisen ihmisen käy hyvin, joka". Sanalla autuas tarkoitetaan elämänosaa, ei henkistä tilaa. Autuaaksijulistukset kertovat Jumalan valtakunnan normeista ja siunauksista. Paras on vielä tulossa, mutta asenteiden tuoma onni on jo nyt läsnä opetuslasten elämässä. Autuaaksijulistukset eivät kuvaa eri ihmisryhmiä, eikä ole oikein jaotella autuaaksijulistuksia. Kyseessä on yksi kokonaisuus, jolla kuvataan Messiaan kansan normeja.

Monet raamatuntutkijat ajattelevat, että vuori viittaa Moosekselle annettuun ilmoitukseen Siinailla. Kyse ei ole  välttämättä jostain tietystä vuoresta, vaan ehkä ennemmin kukkulamaastosta. Kirjanoppineilla oli tapa opettaa istualtaan. Vaikka Jeesus suuntasi sanansa opetuslapsille, kaikki kansa oli kuitenkin läsnä. Kansassa oli potentiaalisia uusia opetuslapsia.

Hengessään köyhä viittaa VT:n köyhiin tai nöyriin, niihin, jotka luottavat Jumalaan materiaalisen puutteen ja ahdistusten keskellä, toisin kuin jumalattomat, jotka vastustavat ylpeinä Jumalaa ja vainoavat hänen kansaansa. Kyseessä ei niinkään ole köyhyys sinänsä, vaan hurskaus, kärsimys ja riippuvuus Jumalasta.

Jumalan valtakunta kuuluu tällaisille ihmisille. Tai paremminkin koostuu tällaisista ihmisistä. Laodikean seurakunta oli rikas ja luotti itseensä. Todellisuudessa se oli koyhä, sokea ja alaston. Oman pahuutensa ja kyvyttömyytensä myöntäminen on hyvä asia. Emme ansaitse Jumalan suosiota, vaan Jumalan tuomion. Jumala on kuitenkin luvannut katsoa sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särkynyt henki ja arka tunto hänen sanansa edessä.

Hengellinen köyhyys on hengellisen konkurssin ja arvottomuuden myöntämistä Jumalan edessä ja riippuvuutta hänestä. Jumalan valtakuntaa ei anneta sotilaallisen voiman tai rikkauden perusteella, vaan se annetaan köyhille, prostituioiduille ja publikaaneille, jotka eivät voi eivätkä edes yritä, ansaita mitään, vaan anovat Jumalalta armoa.

Miten murheelliset voivat olla onnellisia? Tässä on paradoksi, eli ristiriitaiselta näyttävä asia, joka on kuitenkin totta. Paavali kirjoittaa 2. Korinttilaiskirje 7:9-10a: "En iloitse siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne koitui teille parannukseksi. Murheenne oli Jumalan mielen mukaista, joten emme aiheuttaneet teille mitään vahinkoa. Jumalan mielenmukainen murhe näet saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi."

Murheelliset viittaa kärsiviin, erityisesti niihin, jotka kärsivät, koska ovat Jumalalle uskollisia. Passiivi on seemiläinen tapa viitata Jumalan toimintaan, toisinsanoen onnellisia murheelliset, sillä Jumala lohduttaa heitä.

Kärsivälliset tai sävyisät luottavat Jumalan antavan heidän osansa. Sävyisyys toista kohtaan on vapautta pahantahtoisuudesta ja kostonhalusta. Kärsivällisyys ilmenee ihmissuhteissa. Kärsivälliset, eivät vahvat, perivät maan. Maa viittaa psalmissa, jota Jeesus siteeraa, luvattuun maahan, mutta tässä Jeesus puhuu uudesta luomakunnasta.

Sävyisä kuvaa nöyrää ja lempeää asennetta toisia kohtaan. Jeesus oli sydämeltään lempeä ja nöyrä. Tässä maailmassa voi pärjätä omaneduntavoittelulla ja häikäilemättömyydellä, mutta Jumalan antama uusi maailma kuuluu sävyisille.

Vanhurskauden nälkä ja jano tarkoittaa, että opetuslasten suurin kaipuu on elää kuuliaisena Jumalalle ja luottaa häneen. Vanhurskauden jano ja nälkä kuvaa sekä henkilökohtaisen oikeamielisyyden kaipuuta, että yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden kaipuuta.

Marian kiitoslaulussa sanotaan (Luukas 1:53): "Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyytensä runsaudella, mutta rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois." Kristitty etsii Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan. Vanhurskaus on koko ihmistä, myös yhteisöjä, koskeva asia. Se on vapautta sorrosta, ihmisoikeuksien toteutumista sekä sydämen, mielen ja vaikuttimien sisäistä vanhurskautta. Vaikka tämä nälkämme ja janomme ei sammu kokonaan tässä ajassa, kaipuumme täyttyy lopulta taivasten valtakunnassa.

Matteus 9:13 Jeesus siteeraa VT:a: "Laupeutta minä tahdon enkä uhria." Laupeus, tai armahtaminen, on myötätuntoa puutteenalaisia kohtaan. On nöyrää tunnustaa toisille olevansa syntinen. Armahtaminen on myötätuntoa, koska myös toiset ovat syntisiä. Se pitää sisällään anteeksiannon ja myötätunnon. Armahduksen saaminen viittaa Jumalan laupeuteen.

Sydämen puhtaus ei tarkoita vain moraalista tai seksuaalista puhtautta, vaan myös Jumalan kokosydämistä rakastamista (rakasta Herraa, sinun Jumalaasi yli kaiken, 5. Moos. 6:5). Sydämen puhtaus ei ole rituaalista ulkoista puhtautta, vaan sisäistä puhtautta. Se on vilpittömyyttä ja läpinäkyvyyttä. Tekopyhyys on sen vastakohta. Jeesus on ainoa täysin puhdassydäminen ihminen. Näemme Jumalan jo nyt uskon silmin, mutta tulemme vielä näkemään hänet kirkkaudessa.

Rauhantekijät ovat konfliktien ja kilpailun leimaamassa maailmassamme harvinaisia. Jumala on rauhantekijä. Jumalan lapset jakavat Isänsä kanssa tämän piirteen. Jumala tuo sovituksen. Hän tuo yhteen juutalaiset ja pakanat, ja lopettaa vihanpidon ihmisten välillä. Hän tekee rauhan itsensä ja meidän välille Jeesuksen kuoleman kautta. Messias on rauhanruhtinas. Jeesuksen seuraajat pyrkivät elämään rauhassa aina kun mahdollista. Jumala kutsuu meitä rauhanlähettiläiksi.

Vanhurskaus viittaa elämään, joka on suuntautunut Jumalaa kohti. Jumalan tahdon noudattaminen voi herättää vainoa. Vaino on itsessään ikävä ja kivulias asia. Voimme kuitenkin iloita siitä, että kun koemme vainoa, tulemme saamaan hyvityksen Jumalan luona. Voimme menettää kaiken maan päällä, mutta periä kaiken taivaassa.

Koettu vaino todistaa uskomme aitouden puolesta. Olemme hyvässä seurassa profeettojen kanssa. On kunnia kärsiä Kristuksen tähden, kuten apostolit. On normaalia, jos koemme vastustusta tässä ajassa. Israelin historiassa väärät profeetat olivat yleensä suosittuja, oikeat profeetat eivät. Uskonpuhdistaja Martti Luther piti kärsimystä yhtenä todellisen seurakunnan tunnusmerkkinä.

4 kommenttia:

  1. 2.Tim 3:12, Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.

    Luther ja Rooman kirkko eivät ole joutunut vainottaviksi. Kumpikin on ollut lähes ainoa todellisten Jeesuksen seuraajien vainoaja.

    P.S. Tässä yhteydessä tulee mieleeni kysymys, että kuka, ketä ja mistä reformoi, joka suomeksi nyt käännetään "uskonpuhdistus".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Kiitos kommentista! Ajattelen, että olet aivan oikeassa siinä, että kristityt kokevat vainoa.

      Martti Luther joutui kokemaan vainoa elämässään, oli päästä hengestään. Ikävä kyllä Luther myöhemmin myös kirjoitti anabatisteista ja juutalaisista ikäviä.

      Jos Rooman kirkolla tarkoitetaan roomalaiskatolilaisia, niin kyllä heitäkin on vainottu ja vainotaan myös tänään. Ikävä kyllä Rooman kirkko on ollut mukana myös vainoamassa mm. juutalaisia ja anabaptisteja.

      Uskon, että todellisia Kristuksen seuraajia on kaikkien kirkkokuntien sisällä.

      Reformaation perusajatus on että palataan lähteille (ad fontes), ennen kaikkea Raamatun kirjoituksiin. Uskon, että uudistamista tarvitaan aina ja kaikkialla (semper reformanda).

      Kaikkea hyvää! :)

      Poista
  2. Kiitos reagoinnistasi!
    Ikävä kyllä, et puhu asiaa. Tarkoitan kuka on vainonnut ketä.
    Luther: Sellaista vainoa kuin Luther harjoitti ja siunasi, ei hän itse eikä evlut kirkko milloinkaan ole kokenut. Hänen henkensä on ollut vaarassa, mutta katolinen kirkko ei sitä Lutherilta yrittänyt riistää.

    Katolinen kirkko on ollut ainoa taho, joka on tapppanut vainoamisen lisäksi miljoonittain "helluntalaisia". Muslimit tappavat toisia muslimeja ja sen lisäksi tappavat keitä tahansa ei-muslimeja. Varsinaisia Jeesuksen seuraajia muslimit ovat tappaneet vain pienen murto-osan, katolisen kirkoon verrattuna.

    Kun reformaatio alkoi, niin se kait kohdistettiin katolliseen kirkkoon, jonka harhat heti "puhdistuksen" alettua vain uudelleen vahvistettiin Trentossa ja sitten vielä Vatikaani II:ssa, mm. katekismuksen tekstityksen kautta ilmoitettiin, että mitään ei ole muuttunut sitten Trenton. Ei kukaan ole vielä osannut selittää, mitä reformaatio on saanut aikaan, ellei evlut-anglikaanien katolistuminen ole sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!:)

      Meidän on hyvä muistaa, että Luther ja hänen aikalaisensa olivat keskiajan ihmisiä. Silloin kulttuuri ja ajattelu oli kovin toisenlaista kuin nykyisin. Tämän käsittäminen voi auttaa meitä ymmärtämään menneiden ihmisten ajatuksia ja toimia, vaikkei kaikkea voi eikä tulekaan hyväksyä.

      Katolilaiset olisivat tappaneet Lutherin niin kuin he tappoivat tsekkiläisen uskonpuhdistajan Jan Husin, mutta Lutherilla oli vaaliruhtinaansa suojelus takanaan.

      Kun reformaatio alkoi, tarkoitus oli uudistaa katolista kirkkoa Raamatun pohjalta. On huomattava että uudistuspyrkimyksiä oli jo ennen Lutheria, Husin lisäksi mm. Wycliffe ja Erasmus. Luther, Zwingli ja kumppanit uudistivat katolisten mielestä liikaa eikä ollut enää paluuta keskinäiseen yhteyteen.

      Radikaalireformaation mielestä Luther ja Zwingli eivät menneet tarpeeksi pitkälle. Anabaptisteja vainosivat niin katoliset, reformoidut ja luterilaiset. Tosin kastaja-liikkeissä oli eroja. Osa oli maltillisempia maailmasta vetäytyjiä (jota ei katsottu sitäkään hyvällä), osa tarttui itsekin aseisiin lopunaikojen odotusinnossa.

      Vastauskonpuhdistus myös korjasi väärinkäytöksiä katolisessa kirkossa, mutta protestanttien harmiksi Trenton kirkolliskokous myös vahvisti toisenlaista teologiaa, kuin mihin mm. Melanchthon ja Calvin uskoivat.

      Noista tämän päivän helluntailaista olen kuullut ystävältäni joka on viettänyt paljon aikaa Intiassa, että siellä katoliset puhuvat kielillä ja on vaikea erottaa sitä kuka on hellari ja kuka katolilainen. Kaikkia vainotaan aika lailla tasapuolisesti ainakin niillä seuduilla, joissa hän on käynyt.

      Poista