sunnuntai 11. helmikuuta 2024

Jeesuksen valta kaiken yllä

Puhe Viitasaaren vapaasrk:lla su 11.2.2024

Markus 4:35-5:20

Jeesuksen persoona paljastuu Markuksen evankeliumissa vaiheittain, vähän kerrassaan. Tutkijat puhuvat messias-salaisuudesta. Näin tapahtui myös historiallisesti. Opetuslapset kykenivät ymmärtämään vaiheittain. He ymmärsivät todella Kristuksen identiteettiä, eli sitä kuka Jeesus todella on, vasta ylösnousemuksen jälkeen.

Tieteellisessä Jeesus-tutkimuksessa on monia, jotka ajattelevat Jeesuksen olleen kiertävä parantaja ja eksorkisti, eli että hän parantamistoimintansa lisäksi toimi pahojen voimien karkottajana. Suurin osa ammattitutkijoista pitää kuitenkin Jeesuksen valtaa hallita luonnonvoimia epähistoriallisena kerrontana, myyttisenä kuvauksena. Tässä näkyy yliopistomaailman usein aika ateistinen maailmankatsomus, johon ei sovi henkimaailma ja todellisia ihmeitä tekevä Jumala.

Voidaan kuitenkin huomauttaa, että mikäli Jumala on luonut Kristuksen kautta koko olemassaolevan todellisuuden, tähdet ja galaksit, ja Jeesus on ihmiseksi syntynyt Jumala, myrskyn tyynnyttämisen ei ole Jeesukselle vaikea toimenpide. Psalmissa 65:7-8 on kirjoitettu Herrasta, eli Jahvesta, Israelin Jumalasta: Sinun on valta ja väkevyys. Sinä tyynnytit merten pauhun, aaltojen kuohun. Jeesus täytti tämänkin kirjoituksen.

Opetuslapset eivät vielä tuossa vaiheessa ymmärtäneet miksi Jeesus salli heidän joutua raivoavan myrskyn keskelle. Sillä oli kuitenkin tarkoitus. Joskus mekään emme tiedä miksi meidän elämässämme on myllerrystä. Jumala on kuitenkin kanssamme ja myrskyllä saattaa olla tarkoitus. Myrskyn tyynnyttämisessä oli kyse tunnusteosta, jonka kautta Jeesus ilmaisi sitä, kuka hän todella on. Hän ei ole ainoastaan profeetta, parantaja, opettaja ja messias, juutalaisten kuningas, vaikka hän on myös kaikkea tätä. Hän on kuitenkin vieläkin enemmän. Jeesuksen herruus ja jumaluus välähtävät esiin hänen teoissaan lukemassamme tekstissä.

Jeesus kohtasi Dekapoliin alueella miehen, jossa oli legioona riivaajia. Emme tiedä kuinka monta niitä oli, mutta niitä oli useampia. Gerasa oli yksi alueen hellenistisistä, eli kreikkalaisista, kaupunkivaltioista. Se oli pakanoiden asuttamaa. Juutalaiset eivät luonnollisestikaan kasvattaneet sikoja. Sianlihan syöminen kielletään toorassa. Nykyisinkin kun arkeologiassa tutkitaan Israelissa alueita, sian luiden löytyminen kertoo siitä että alueella asui pakanoita.

Tekstissämme on nykylukijoita hämmentäviä seikkoja. Kaikkiin kysymyksiin ei löydy välttämättä vastauksia. Kyse ei kuitenkaan ole ainoastaan antiikin ihmisten myyttisistä käsityksistä, joihin ei tulisi uskoa enää tänä päivänä. Kyse on paitsi antiikin tekstistä, myös Jumalan sanasta ja ilmoituksesta. On tärkeä huomata että Jeesuksella oli tässäkin kohtaamisessa koko ajan hallintavalta. Hän oli tyyni ja rauhallinen. Pahuuden vallat eivät kykene haastamaan elävää Jumalaa.

Pahan vaikutus ei ole vierasta omankaan aikamme ihmisille. Yle kirjoitti verkkosivuillaan 28.11.2023 otsikolla Luterilaiset papit ovat ryhtyneet piispojen luvalla ajamaan ulos pahoja henkiä riivattuina pidetyistä ihmisistä.

Artikkelissa kerrotaan että Kansan raamattuseuran koulutusjohtaja Lea Kujanpää ja raamattukouluttaja, teologian tohtori, Eero Junkkaala luennoivat kirkossa pahojen henkien karkottamisesta. Aihe on ehkä ajankohtaisempi kuin aiemmin. Kristinuskon vaikutus ohenee Suomessa. Kujanpään ja Junkkaalan mukaan pahan vaikutuksessa on erilaisia asteita: syntiin houkuttelu, vieraan voiman läsnäolon tunne ja riivaus. Näistä ensin mainittu on kristityn normaalitila, kohtaamme kiusauksia. Kaksi jälkimmäistä ovat tuttuja vain harvoille.

Artikkelissa todetaan että kummalliselta vaikuttaville ilmiöille on usein olemassa ihan tavallinen selitys. Jokaista kolinaa tai outoa tunnetta ei tarvitse lähteä miettimään että se johtusi henkimaailmasta. Mutta on olemassa ihmisiä, kuten saatananpalvojia ja noituuden harjoittajia, jotka ovat oikeasti joutuneet tekemisiin henkimaailman todellisuuden kanssa.

Kun olin nuorempana ammattikoulussa, eräs tyttö kertoi osallistuneensa spiritistiseen istuntoon. Hän pilkkasi siinä Paholaista sylkäisemällä kynttilään. Liekki leimahti ja poltti kattoon jäljen, joka näkyi myös jälkeenpäin. Kerroin hänelle että uskoin häntä. Hän sanoi että kun hän oli kertonut tästä, moni ajatteli että hän oli sekaisin. Paikalla oli kuitenkin ollut useampi nuori. Tällaista tapahtuu joskus jopa Suomessa.

Artikkelissa sanotaan edelleen että rukous, kodin siunaaminen, hengelliset laulut ja henkien ajaminen pois Jeesuksen nimessä ovat keinoja pahan karkottamiseen, ja että Kuopion piispa Jari Jolkkonen on yllättynyt niiden ihmisten määrästä, joilla on tarvetta keskustella tällaisista asioista pappien kanssa. Hän sanoi kuitenkin että henkivaltojen kohtaaminen on luterilaisessa kirkossa marginaalissa ja saa siellä pysyäkin, mutta että sitä ei voi kuitenkaan kieltää.

Kotimaalehden nettiartikkelissa keskustelu jatkuu 21.12.2013 otsikolla Pahojen henkien ulosajoa piispojen luvalla – Katso mitä piispat sanovat aiheesta. Artikkelissa kerrotaan mm. että Espoon piispa Teemu Laajasalon mukaan luterilaisessa perinteessä henkimaailmasta puhuminen on ollut viime aikoina vähäistä viime aikoina ja että se on ihan hyvä asia.

Laajasalo ei ole ole innostunut aiheen korostamisesta, koska keskustelu on altista vääränlaiselle hurmahenkisyydelle, hengelliselle väkivallalle ja psykiatristen kysymysten teologisoinnille. Hänenkään mielestä henkimaailmaa ei voi kuitenkaan kiistää. Se on osa luterilaista oppia.

Tahdon sanoa että vanhassa perinteisessä kristillisessä tulokulmassa on paljon koeteltua hengellistä viisautta. Tunnustetaan ilmiöiden todellisuus, mutta ei keskitytä niihin. Seurakunnan paimenten ja opettajien tehtävänä ei ole lietsoa pelkoa, vaan tuoda turvaa laumalleen. Paimenten esikuva Jeesus tuo hyvänä paimenena rauhaa omilleen. Saatana joukkoineen on Raamatussa ainoastaan sivuroolissa.

Perinteisissä kristillisen opin, eli dogmatiikan, esityksissä demonologia, eli oppi pahoista hengistä, on ainoastaan angelologian, eli enkeliopin, alakohta. Se on pieni osa kokonaisuutta. Kristillisen opin selittäjät eivät ole tahtoneet kiinnittää liikaa huomiota pahaan ja sen tekoihin. Tällaisiin asioihin keskittyminen on tarpeetonta. Samalla tätäkään todellisuuden puolta ei kielletä.

Liberaalissa protestanttisuudessa persoonallisen pahan olemassaolo voidaan sen sijaan kieltää kokonaan. Kirkko ja kaupunki lehden kolumnissa kirjoitetaan 4.12.2023 otsikolla Raamatun käsitystä pahoista hengistä ei voi vastuullisesti soveltaa nykyaikaan

En käy tässä referoimaan artikkelia. Otsikko on kuitenkin klassisen kristinuskon laimentamista ja sitä on syytä välttää. Pahuutta esiintyy myös inhimillisissä rakenteissa ja jokaisessa ihmissydämessä. Olemme langenneita olentoja. Samalla ihmisten todellisuuden taustalla on kristinuskon mukaan vaikuttamassa yhtenä aktiivisena toimijana myös näkymätön persoonallinen paha, kiusaaja joukkoineen.

Joskus sanotaan että nykytiede olisi osoittanut klassisen kristillisen näkemyksen vääräksi. Kyse ei kuitenkaan ole luonnontieteiden piiriin kuuluvasta asiasta. Yle kirjoittaa nettiartikkelissa 9.12.2023 otsikolla Suomalaispapit alkoivat manata pahoja henkiä ihmisistä, ja se on aivotutkijan mukaan vaarallista: "Ihmisissä ei ole demoneja". Jos aivotutkija sanoo että riivaajiin keskittyminen ei ole hyväksi ihmisen henkiselle terveydelle, se on totta. Tässä on kyse fyysisestä, koetusta todellisuudesta. Tätä samaa ovat sanoneet monet kristityt opettajat jo ennen aivotutkijoita.

Jos aivotutkija kuitenkin väittää, kuten kyseisessä artikkelissa, että henkivaltoja ei ole olemassa, hän ei puhu enää luonnontieteilijänä, vaan tekee teologisen ja uskonnonfilosofisen väitteen. Tämä on tärkeää nähdä. Joskus tieteen nimissä voidaan edistää myös sekulaaria ideologiaa, filosofista naturalismia.

Kuitenkin samalla on syytä välttää myös äärikarismaattista hihhulointia, jossa henkiä nähdään kaikkialla ja pyritään taistelemaan levottomasti niitä vastaan. Sellainen on ollut monien ihmisten mielenterveydelle kuormittavaa ja vahingollista.

Ikävä kyllä on todettava että myös Suomessa, vapaissa suunnissa, ja myös Vapaakirkossa, on tapahtunut joskus tällaista. Karismaattinen kristillisyys on tuonut monille apua, mutta toisinaan on myös tehty myös vahinkoa kärsiville lähimmäisille. Vilpittömän uskon ja aidon lähimmäisen auttamisen halun lisäksi tarvitaan myös terveettä, levollista ja tasapainoista suhtautumistapaa näihin asioihin.

Henkien poisajaminen voi olla ahdistava kokemus. Herkille ihmisille sellainen voi jättää traumoja. Edesmennyt vapaakirkollinen pastori ja terapeutti Seppo Jokinen kertoi, että kerran hänen luokseen tuli hakemaan apua nuori nainen. Hänen ensimmäinen kysymyksensä oli :”Ethän aja minusta ulos riivaajaa?” Hänellä oli ollut ahdistavia kokemuksia. Seppo rauhoitteli häntä.

Mielenterveyden ongelmat eivät useimmiten poistu henkien karkottamisella, koska ne eivät useimmiten johdu henkivalloista. Mieleltään sairas ihminen tarvitsee useimmiten ihan tavallista terveydenhoitoalan ammattilaisten tarjoamaa apua. Kenties lääkitystä, kenties terapiaa. On hyvä että nykyään nämäkään asiat eivät ole enää niin paljoa tabuja kuin aiemmin.

Seurakunta voi parhaillaan auttaa mieleltään särkyneitä ja tukea heidän hyvinvointiaan. Terve ja tasapainoinen hengellisyys auttaa ihmistä. Uskonto ja kristinusko tuo tutkimustenkin mukaan ihmisille hyvinvointia.

Olen joskus aika huolissani Suomen nuorista. Heille kerrotaan että Jumalaa ei ole olemassa. He tajuavat että silloin kaikki on tässä, ei ole elämäntarkoitusta. Biologinen geenien siirtäminen ei riitä elämän tarkotukseksi. Eksistentiaalinen ahdistus on myös todellisuutta.

Kristinusko voi tuoda elämälle tarkoituksen, joka ei pääty kuolemaan. Olemme rakastettuja ja tärkeitä. Usko tähän voi tukea ihmisen hyvinvointia. On tärkeää toimia kaikessa vastuullisesti ja luotettavasti Jumalan edessä, seurakunnan edessä, ja myös yhteiskunnan edessä. Seurakunnassa on tärkeää, että kaikkien, jotka haluavat tulla, on hyvä olla.

Jeesus palasi myöhemmin Dekapoliin alueelle. Ihmiset olivat silloin hänen sanomalleen vastaanottavaisempia. Mies, josta Jeesus oli karkottanut henget, jäi Jeesuksen hänelle antaman tehtävän mukaisesti todistajaksi seudulle. Mies voitti siellä monien ihmisten luottamuksen ja valmisti näin ihmisiä evankeliumin sanomalle.

Opetuslapset pelkäsivät ensin kuolevansa myrskyssä vesillä. Sitten he pelkäsivät yli-inhimillistä ja yliluonnollista Jeesusta, joka nuhteli ensin luonnonvoimia, ja sanoi sitten heitä vähäuskoisiksi. Opetuslapset todennäköisesti pelkäsivät vielä yön pimeyttä ja haudoissa oleskelevaa riivattua miestä, jolla oli yli-inhimilliset voimat.

On raportoitu nykyisinkin että joskus ihminen voi tehdä ilman henkivaltojakin esimerkiksi tulipalossa enemmän kuin normaalisti. Adrenaliinit syöksähtää ja lihakset vahvistuvat. Tässä oli vielä henkivallat mukana.

Meitäkin saattaa joskus pelottaa erilaiset hämmentävät asiat, joita kohtaamme tässä ajassa, jonka keskellä elämme. Raamatussa usein toistuvin käsky on kuitenkin "älä pelkää". Se löytyy Vanhasta testamentistakin. Heprean kielessä kyse ei ole tässä kohden varsinaisesti käskymuodosta, eli imperatiivista, vaan jussiivista, joka on sävyltään pehmeämpi. Käsky voidaan suomentaa sanoilla "sinun ei tarvitse olla peloissasi".

Jos joskus sattuisikin niin, että kohtaisimme poltergeistilmiöitä, räyhähenkien ilmiöintiä, saamme luottaa hyvään Isä Jumalaan, Kristuksen nimeen ja Pyhän Hengen voimaan. Jos joskus tarvitsisi karkoittaa henkiä, ei tarvitse huutaa tai dramatisoida, vaan voi olla aivan rauhallinen. Siinä olisi hyvä olla useampi kristitty läsnä. Ei tarvitse sooloilla. Voi olla että tällaistä ei edes tule. Kolmiyhteisen Jumalan lapsina olemme Korkeimman suojassa. On hyvä myös maadoittaa itseä ja toisia, jos kohtaa outoja kokemuksia. Ei ole syytä lietsoa ylikierroksia. On parempi rauhoittua. On tärkeää saada nukuttua.

On hyvä puhua luodusta todellisuudesta ja kokea sitä, tehdä aivan tavallisia yksinkertaisia asioita, elää Luojan tarkoittamaa normaalia ihmiselämää. Syödä ja elää arkielämää. Jumala on luonut paitsi taivaat, myös maan ja kaikki kasvit, eläimet ja toiset ihmiset. Luonnossa tai puistossa voimme katsella ja ihastella Luojan luomistöitä, puita ja lintuja. Saamme olla ennen kaikkea aivan tavallisia ihmisiä. Puutarhan tai kukkien hoito voi auttaa. Voi laittaa kädet multaan. Mielen ei tarvitse lähteä laukalle.

Saamme olla varmoja siitä että Jeesuksella on valta kaiken yllä tilanteessa kuin tilanteessa. Missään tilanteessa ei tarvitse panikoida. Hän on Kaikkivaltias. Jumala kyllä suojelee meitä pahalta aivan varmasti kun pyydämme hänen suojeluaan. Olemme kaikki hänelle hyvin rakkaita. Meidän ei tarvitse olla peloissamme, sillä kanssamme on itse Herra. Saamme uskoa häneen ja luottaa häneen kaikissa elämämme myrskyissä ja myllerryksissä. 

Jeesus Kristus on voittanut elämällään, kuolemallaan ja riemullisella ylösnousemuksellaan kaikki turmiovallat, synnin, pimeyden ja kuoleman vallat. Hänessä mekin saamme voittaa. Olemme voittajan puolella. Jeesus Kristus tuo järjestyksen kaaokseen ja vahvistaa meitä loppuun asti, kunnes uskomme vaihtuu näkemiseen. Sitten saamme nähdä rakkaan Herramme kirkkaat kasvot.

Tahdon päättää Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (SLEY) kotimaantyönjohtajan Juhana Tarvaisen sanoihin: "Kun pimeys kiehtoo tai pelottaa, katso Kristuksen kirkkauteen. Hän on voittanut pahan ja teki ristinkuolemallaan tyhjäksi pahan teot."

Kirkkokunnanjohtajamme Hannu Vuorinen kirjoitti Suomen Viikkolehdessä hiljattain hyvän artikkelin aiheesta. Suosittelen lukemaan sitäkin. Hiljennytään vielä tähän lopuksi rukoukseen uskonpuhdistaja Martti Lutherin sanoin:

”Kiitän sinua, taivaallinen Isäni, Jeesuksen Kristuksen, rakkaan Poikasi kautta, että viime yönä varjelit minua kaikesta pahasta ja vaarasta. Rukoilen sinua, että varjelisit minua tänäänkin synnistä ja kaikesta pahasta, niin että kaikki mitä teen, koko elämäni, olisi sitä mitä tahdot. Minä annan itseni, ruumiini ja sieluni, ja kaiken sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon kanssani, ettei paha vihollinen saisi mitään valtaa minuun.”

Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti