torstai 18. tammikuuta 2024

Kristityt ja alkoholi?

Joissakin kristillisissä piireissä suhtaudutaan ehdottoman kielteisesti alkoholin nauttimiseen. Tämä ei varsinaisesti nouse Raamatun teksteistä, vaan on myöhempää tulkintaa. Raamatussa on nähtävissä tapapaino toisaalta elämänmyönteisyyden ja toisaalta askeesin/kieltäymysten välillä.

Vanhassa testamentissa sanotaan: Viini ilahduttaa ihmisen sydämen (Psalmi 104:15). Toisaalta siellä myös varoitetaan liiallisesta viininjuonnista (Sananlaskut 20:1; 23:29-35). Juutalaisilla on tapana juoda humalat häissä ja Purim-juhlassa. Muuten juopottelua yleensä paheksutaan.

Vanhan testamentin ajan uskovien lisäksi Jeesus ja varhaiset kristityt käyttivät alkoholipitoista viiniä. Ei ole älyllisesti rehellistä väittää, että Raamatun ajan viineissä ei olisi ollut prosentteja. Rypälemehulle on olemassa eri sanat.

Paavali kirjoittaa: Älkää juopuko viinistä (Ef. 5:18). Hän ei kieltänyt viinin juomista. Paavali antoi myös Titukselle ohjeen siitä, että hän joisi veden sijaan myös viiniä, kun hänellä oli vatsavaivoja (1. Tim. 5:23). Viiniä käytettiin tuolloin lääkkeenä. Nämä ovat historiallisia tosiasioita.

Jeesus muutti häissä veden viiniksi (Joh. 2). On myös huomionarvoista että vieraat olivat jo juovuksissa, ja että kyse oli useista kymmenistä litroista. Silti alkuaikojen seurakunnassa esim. diakoneilta edellytettiin kohtuukäyttöä (1. Tim. 3:8).

Kun Jeesus asetti ehtoollisen, se tapahtui juutalaisella pääsiäisaterialla. Jeesus sanoi että kyseessä on viinipuun anti (Matt. 26:29). Rabbit käyttivät termiä "viinipuun anti" oikeasta viinistä. Pääsiäisaterialla juotiin useampi malja. Aterialla oli kyse todennäköisesti kuitenkin veteen sekoitetusta viinistä.

On myös olemassa perusteita alkoholittomalle linjalle. Esim. Suomen Vapaakirkossa olemme entinen raittiusliike. Kannamme huolta siitä että aito ehtoollisviini voisi saada joidenkin lähimmäistemme kohdalla aikaan sitä, että tulisi mieli juoda liikaa. Paavali kehottaa huomioimaan heikompia veljiä ja sisaria (Room. 14:21). Tarjoamme usein ehtoollisella viinin sijaan mehua.

En odota että Suomen vapaissa suunnissa tilanne ehtoollisviinin/mehun suhteen lähitulevaisuudessa juurikaan muuttuisi. Näkisin kuitenkin että alkoholiton ehtoollisviini olisi mehun sijaan hyvä vaihtoehto meille. Joissakin seurakunnissa tämä onkin jo käytäntönä.

Nykyisten suositusten mukaan terveyttä rasittamaton kohtuukäyttö on aika minimaalista. Vähäisen riskin taso alkoholin käytölle tarkoittaa terveillä työikäisilla naisilla yleensä yhtä ja miehillä korkeintaan kahta alkoholiannosta päivässä. Lisäksi viikossa olisi hyvä olla myös tipattomia päiviä.

Vaikka pienillä määrillä alkoholia voi olla myönteisiäkin terveydellisiä vaikutuksia, vastaavat vaikutukset on mahdollista saada myös terveellisillä elintavoilla. Jatkuvalla/runsaalla alkoholinkäytöllä on kielteisiä terveydellisiä vaikutuksia, joten voidaan ajatella että tämä kumoaa vaakakupissa mahdolliset myönteiset vaikutukset. Toki tähän voidaan huomauttaa että monella muullakin asialla, kuten vähäisellä liikunnalla ja huonolla ruokavaliolla, on terveydelle haitallisia vaikutuksia.

Alkoholi poistaa estoja ja vähentää jännitystä. Vähäinen käyttö voi edistää sosiaalista kanssakäymistä. On silti kiistämätöntä että liiallinen alkoholinkäyttö aiheuttaa monenlaista inhimillistä kärsimystä, epäsosiaalista käytöstä, sairauksia ja jopa kuolemantapauksia. Etanoli on suurina annoksina tappavan myrkyllistä. Lisäksi humalahakuinen juominen lisää mm. tapaturmariskiä.

Kristitylle on olemassa nähdäkseni vain kaksi Raamatun ja kristillisen perinteen kannalta johdonmukaista vaihtoehtoa: Kohtuukäyttö tai absolutismi. Molempien vaihtoehtojen puolestapuhujia on ollut jo vuosisatoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti