sunnuntai 17. heinäkuuta 2016

Hyvä paimen

Puhe Viitasaaren vapaasrk:lla su 17.7.2016

Johanneksen evankeliumi luku 10

Jeesuksen vertaus paimenesta ja lampaista sijoittuu pieneen juutalaisyhteisöön. Suurimmalla osasta perheitä oli muutama lammas. Kylässä oli pieniä aidattuja pihoja, joissa lampaita pidettiin. Useilla talouksilla oli yhteinen paimen, perheen poika tai tyttöjä. Joskus palkattiin ulkopuolinen. Joka aamu lampaat vietiin laiduntamaan ulos.

Koska paimen oli tuttu, ovenvartija avasi hänelle ovet ja paimen saattoi kutsua lampaitaan. Lampaat tunsivat hänen äänensä ja seurasivat häntä. Varkaan sen sijaan täytyi kiivetä aidan yli, koska ovenvartija ei päästänyt häntä sisään. Lampaat eivät tunnistaneet vierasta ääntä ja pakenivat varasta. Ulkona lampailla oli lammmastarha. Se oli tehty päällekäin kasatuista kivista joiden päälle oli asetettu vielä piikkipensaita suojaksi pedoilta. Lammastarhassa ei ollut kattoa eikä ovea. Paimen nukkui oviaukolla. Hän oli lammasten ovi. Vanhassa testamentissa kansanjohtajia, kuten Moosesta ja Daavidia, kutsutaan paimeniksi. Jumala on kuitenkin ennen muita kansansa paimen.

Ps. 80:2: ”Kuule meitä, Israelin paimen,
sinä, joka johdatat Joosefin heimoa
kuin paimen laumaansa.”

Lukemamme tekstin alku, jakeet 1-21 sijoittuu syys-lokakuun lehtimajanjuhlan yhteyteen. Jakeet 22-39 sijoittuu marras-joulukuun hanukka-juhlaan. Hanukkaa vietettiin temppelin uudelleenvihkimisen muistoksi. Helleenijohtaja Antiokos IV saastutti temppelin vuonna 167eKr. Hän uhrasi alttarilla sian Zeukselle, kreikkalaisten pääjumalalle. Tämä johti juutalaiskapinaan. 164eKr. temppeli omistettiin uudelleen yksin Jahven, Israelin Jumalan, palvontaan. Salomon pylväskäytävä tarjosi suojaa kylmältä tuulelta. Siellä juutalaiset kokoontuvat keskustelemaan kirjoituksista. Varhaiset kristitytkin kokoontuivat siellä. Luku 10 liittyy edelliseen lukuun, jossa Jeesus paransi sokeana syntyneen.

Jeesus puhui lukemassamme tekstissä juutalaisille ja fariseuksille, jotka loukkaantuivat, kun tämä näkönsä saanut mies uskoi Jeesukseen. Näkönsä saanut edustaa tässä lammasta, joka tunnistaa hyvän paimenen äänen. Varkaat ovat kansanjohtajia, jotka kohtelivat lampaita huonosti. Jeesus puhui aiemmin tulleista rosvoista ja tarkoittaa tällä mahdollisesti vääriä messiaita, jotka veivät ihmisiä harhaan. Varkaat tekevät vahinkoa, päinvastaista kuin hyvä paimen. Varas hakee omaa hyötyään lampaista eikä ajattele lampaiden parasta.

Jeremia sanoo 23:1-2:
  ”Voi paimenia, jotka hävittävät ja hajottavat minun laitumeni lampaat!” sanoo Herra. 2 Sen tähden Herra, Israelin Jumala, sanoo minun kansani paimenille:
"Te olette hajottaneet laumani, päästäneet lampaani omille teilleen ettekä ole pitäneet niistä huolta! Mutta minä kyllä pidän huolen teistä: minä vaadin teidät tilille pahoista teoistanne.

Hesekiel kirjoittaa 34:2-10:
2 "Ihminen, julista tuomio Israelin paimenille. Julista tuomio, sano noille kansansa kaitsijoille: Näin sanoo Herra Jumala: Voi teitä, Israelin paimenet! Te pidätte huolta vain itsestänne, vaikka paimenen tulisi huolehtia lampaistaan. 3 Te juotte maidon, käytätte villan vaatteisiinne ja teurastatte lihavimmat lampaat, mutta ette pidä huolta laumastanne. 4 Te ette ole hoivanneet uupuneita, ette ole lääkinneet sairastuneita ettekä sitoneet murtunutta jalkaa, te ette ole etsineet kadonneita ettekä lähteneet eksyneiden perään. Te olette kohdelleet lampaitanne tylysti ja kovin ottein. 5 Minun laumani on hajonnut, kun se on jäänyt paimenetta, ja minun lampaani ovat joutuneet petojen suihin, kun ne ovat joutuneet erilleen laumastaan. 6 Minun lampaani harhailevat pitkin vuoria, pitkin korkeita kukkuloita, ne ovat hajaantuneet joka puolelle maata, eikä kukaan kaipaa eikä etsi niitä.
7 "Sen tähden, paimenet, kuulkaa Herran sana. 8 Näin sanoo Herra Jumala: Minun lampaani ovat joutuneet petojen saaliiksi. Minun lampaani ovat joutuneet kaikenlaisten petojen suihin, koska kukaan ei ole niitä kainnut, koska paimeneni eivät ole tunteneet murhetta niistä. Paimenet ovat pitäneet huolta vain itsestään, minun laumastani he eivät ole huolehtineet. 9 Sen tähden, paimenet, kuulkaa Herran sana. 10 Näin sanoo Herra Jumala: Niin totta kuin elän, minä panen paimenet vastaamaan, minä vaadin heidät tilille lampaistani. Enää he eivät saa olla laumani paimenia, enää he eivät saa huolehtia minun laumastani eivätkä omasta hyvinvoinnistaan. Minä pelastan lampaani heidän hampailtaan, enää ne eivät joudu heidän ruoakseen.

Fariseukset olivat kelvottomia paimenia. Kansan johtajat eivät kantaneet vastuutaan kansan huolehtimisesta, kuten palkattu työntekijä ei välittänyt lampaista, koska ne eivät ollet hänen omiaan. Palkkapaimen ei paimenna sydämen halusta vaan taloudellisen voiton tähden. Sudet kuvaavat Uudessa testamentissa vääriä opettajia. Väärät opettajat estivät todellista Jumalan tuntemusta. Yhä tänäänkin on kelvottomia paimenia. Kaikilla kristillisillä vaikuttajilla ei suinkaan ole vilpittömät aikeet. Osa kristillisistä johtajista käyttää ihmisiä hyväksi. On myös yhä vääriä opettajia, jotka luopuvat Jumalan sanan opetuksista ja periaatteista. He ovat eksyksissä ja eksyttävät myös toisia. Siksi meidän tulee olla valppaana ja koetella aikamme virtaukset. Jumala tuomitsee kelvottomat paimenet ja asettaa hyviä paimenia pitämään huolta laumasta.

Jeremia kirjoittaa 23:3-6:
3 Sitten minä itse kokoan laumani rippeet kaikista maista, joihin olen lampaani karkottanut. Minä tuon lampaani takaisin laitumelleen, siellä ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät. 4 Minä annan niille paimenia, jotka huolehtivat niistä. Enää ne eivät pelkää eivätkä säiky eikä yksikään niistä joudu hukkaan”, sanoo Herra.
5 -- ”Tulee aika”, sanoo Herra,
”jolloin Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso.
Hän on kuningas,
joka hallitsee viisaasti
ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.
6 Hänen aikanaan Juuda saa avun, ja Israel elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.”

Hesekiel sanoo 34:11-16,23,24,31:
11 "Näin sanoo Herra Jumala: Minä etsin itse lampaani ja pidän niistä huolen. 12 Niin kuin paimen pitää huolta lampaistaan, kun ne ovat hajaantuneet hänen ympäriltään, niin minä huolehdin lampaistani ja haen ne turvaan kaikkialta, minne ne sumuisena ja synkkänä päivänä ovat kaikonneet. 13 Minä tuon lampaani vieraasta maasta, minä kokoan ne kansojen keskuudesta, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, purolaaksoissa ja kaikilla ruohoisilla mailla. 14 Vehmailla niityillä minä niitä kaitsen, niiden laidun on Israelin korkeilla vuorilla. Siellä, vehreillä kedoilla, ne saavat levätä, ne saavat käyskennellä Israelin vuorten rehevillä laidunmailla. 15 Minä kaitsen itse lampaitani ja vien itse ne lepäämään -- näin sanoo Herra Jumala. 16 Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita.  - - -
23 "Minä panen yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin. Hän kaitsee heitä, hän on oleva heidän paimenensa. 24 Minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja palvelijani Daavid on heidän kaikkien ruhtinas. Minä, Herra, olen puhunut. - - -
31 "Te, ihmiset, olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat. Minä olen teidän Jumalanne. Näin sanoo Herra Jumala."

Jeesus on hyvä paimen. Lampaat, kuten näkönsä saanut mies, kuulivat hyvän paimenen ääntä, ei kansanjohtajia. Jeesus on Isän tehtäväänsä asettama paimen. Hän ei asettanut itse itseään väärien paimenien tavoin. Lampaat kuulevat tämän hyvän paimenen äänen. Jeesus tuntee lampaansa ja kutsuu niitä nimeltä. Hän johdattaa oikeaan, häntä on hyvä seurata. Jeesuksen seuraajat tunnistavat hyvän paimenen äänen. He eivät seuraa muita ääniä.

Paimen suojeli lampaita villipedoilta hengellään. Jeesus antoi itsensä kansansa puolesta. Hän antoi elämänsä uhriksi lampaiden puolesta. Hän antoi henkensä vapaaehtoisesti. Jeesus on lampaiden ikuinen turva. Jeesus tuo yhteen kaikki kadonneet lampaat, myös muiden tarhojen lampaat. Tällä tarkoitetaan ei-juutalaisia. Jeesus yhdistää juutalaiset ja pakanat yhdeksi laumaksi. Hän pitää huolta lampaistaan, ajattelee niiden parasta.  Yltäkylläinen elämä tulee Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta.

Jeesuksella on läheinen, intiimi, suhde seuraajiensa kanssa. Hän vertaa tätä suhdetta Isän Jumalan ja Jumalan Pojan väliseen läheisyyteen ja rakkauteen. Hyvä paimen voidaan kääntää myös jalo paimen, kunnioitettava paimen, ylistyksen arvoinen paimen. Jeesuksen luonteessa on jumalankaltaista kauneutta. Hänen uhrinsa puolestamme on aitoa sankaruutta .Jeesuksen kuolema otti pois maailman synnin. Hänen ylösnousemuksensa julistaa Jumalan kirkkautta ja kunniaa. Jeesus kutsuu lampaita nimeltä. Hän tuntee jokaisen omansa erikseen.

Hyvä paimen palvelee lampaita ja ajattelee niiden parasta. Jeesus on perustamansa uuden yhteisön, seurakunnan, ylipaimen. Hän tekee työtään seuraajiensa palvelutyön, alipaimenien, välityksellä. Alipaimenet eivät saa hakea itsekkäästi omaa hyötyään palvelutyöstä. He eivät myöskään saa sitoa ihmisiä itseensä, vaan heidän tulee auttaa heitä juurtumaan Kristukseen. Jeesuksen omilla on vapaus elää, tulla ja mennä. He eivät kuulu kenellekään ihmiselle, vaan yksin Jumalalle.

Haluan sanoa tähän lopuksi. Meillä on hyvä paimen. Kuunnellaan hänen ääntä enemmän kuin muita ääniä. Herra Jeesus on luvannut olla meidän kanssa. Turvaudutaan häneen. Hän antaa meille anteeksi kaikki meidän rikkomukset. Hän on sovittanut meidän synnit ristillä. Me voimme uskoa siihen, että hän on ottanut meidän synnit pois. Hän on kukistanut turmiovallat, synnin, kuoleman ja paholaisen kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan. Ja Hän etsii meitä. Ei piilouduta hyvältä paimenelta. Etsitään hänen kasvojaan ja hänen tahtoaan. Kuunnellaan hänen sanojaan. Jeesus vahvistakoon meitä jokaista loppuun asti. Saakoon hänen hyvä tarkoituksensa toteutua kunkin meidän elämässä ja meidän seurakunnan kohdalla. Aamen.

3 kommenttia: