tiistai 11. maaliskuuta 2025

Hengellinen uudistuminen

Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 11.03.2025

Kolossalaiskirje 2:11-14

Paavali vertaa kristittyjen uudestisyntymistä uskon kautta vanhan liiton puolella säädettyyn poikalapsia koskevaan ympärileikkaukseen. Uudestisyntyminen on Jumalan ihme. Jo Vanhan testamentin puolella puhuttiin hengellisestä ympärileikkauksesta tai sydämen ympärileikkauksesta. 5. Mooseksen kirjassa 10:16 sanotaan: Ympärileikatkaa siis sydämenne -- taipukaa kuuliaisiksi Herralle.

Jeremian kirjassa 24:7 on kirjoitettu: Minä annan heille uuden sydämen, niin että he tuntevat minut ja ymmärtävät, että minä olen Herra. He kääntyvät jälleen minun puoleeni, koko sydämestään. He ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.

Hesekielin kirjassa 11:19 julistetaan: Minä annan heille uuden sydämen ja heidän sisimpäänsä uuden hengen, minä otan heidän rinnastaan kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen.

Lähes kaikki kristilliset seurakunnat kastavat ihmisiä. Kasteen nähdään kytkeytyvän tavalla tai toisella kristityn hengellisen elämän alkuun ja seurakuntaan liittymiseen. Roomalaiskatolilaiset, ortodoksit ja luterilaiset näkevät kasteen pelastavana sakramenttina. Näissä kirkkokunnissa ihmisen uskotaan uudestisyntyvän ja saavan Pyhän Hengen lahjan kasteessa. Nämä kirkot kastavat vastasyntyneitäkin.

Suomen Vapaakirkossa uskomme monien muiden protestanttien tavoin, että ihminen uudestisyntyy ja saa Pyhän Hengen lahjan uskoessaan evankeliumin. Paavali kysyi Galatalaiskirjeessä: Saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin? Retorisen kysymyksen vastaus on kuulemalla ja uskomalla evankeliumin.

Vapaakirkossa emme yleensä puhu sakramenteista, vaan pyhistä toimituksista. Kastamme upotuskasteella aina kun se on mahdollista. Kirkkokunnassamme on käytössä uskovien kaste. Uskovien kaste ei tarkoita aina aikuiskastetta. Voimme kastaa myös lapsia, jos he tunnustavat uskovansa Jeesukseen, ilmaisevat haluavansa kasteelle, ja asiasta sovitaan lasten vanhempien kanssa. Ihan alkuaikoina vapaakirkolliset kastoivat joitakin (pikku)lapsiakin. Seurakuntamme saavat itse päättää edellyttävätkö ne uskovien kastetta seurakunnan jäsenyydelle vai eivät.

Kaste kuvaa näkymätöntä hengellistä todellisuutta ja välittää sitä. Kaste kuvaa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkitystä. Jaamme kasteessa kohtalonyhteyden Herramme kanssa. Jeesus kuoli Golgatan keskimmäisellä ristillä pitkänäperjantaina ja nousi riemullisesti ylös kuolleista pääsiäissunnuntaina.

Kaste on näkyvä merkki. Se on todistus maailmalle. Kasteessa on kyse vanhan elämän hautaamisesta ja ylösnousemisesta uuteen elämään yhdessä Kristuksen kanssa. Kaste on osallisuutta Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta (kuten Roomalaiskirje 6 opettaa), vanhasta elämästä riisuutumista ja Kristukseen pukeutumista. Kasteella on  syvä hengellinen merkitys ja suuri siunaus.

Paavali puhui tekstissämme rikkomuksista. Rikkomus on synti tiettyä käskyä vastaan. Laki osoittaa syntimme rikkomuksiksi. Synti tuottaa kuoleman. Mutta Pyhä Henki tekee meidät eläviksi. Hän kuolettaa meissä syntiä ja synnyttää meissä uutta elämää. Me Herran seuraajat olemme yhdistetyt Kristukseen uskon kautta. 

Saamme uskoa tänäänkin anteeksi kaikki syntimme ja rikkomuksemme Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Saamme olla vapaututetut lain syytöksistä. Kristus kantoi kaikki syntimme ja rikkomuksemme. Kuulumme kuolleista ylösnousseelle Jeesukselle. Saamme vielä nähdä hänen kasvonsa ja laulaa hänelle ikuisesti kiitosta yhdessä pyhien enkelien ja kaikkien perillepäässeiden Jumalan ihmisten kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti