Puhun tänään ehtoollisesta. Jo Vanhassa testamentissa oli pyhiä aterioita. Kun israelilaiset uhrasivat Herralle, he saivat samalla syödä. He uhrasivat eläimiä, eläimet teurastettiin ja uhriliha kypsennettiin ennen ateriointia. Osa uhrista poltettiin tuhkaksi, osa kuului papeille ja osan uhrintuoja nautti itse. Eläinten lisäksi uhrattiin öljyä, leipää ja viiniä.
Erityisen tärkeä juhla oli pääsiäinen. Tätä pesah-juhlaa vietetttiin Egyptistä vapautumisen muistoksi. Viimeisen vitsauksen kohdatessa egyptiläisiä, Jahve, Israelin Jumala, antoi kansalleen käskyn teurastaa virheetön uroskaritsa ja sivellä sen verta oviensa päällisiin ja päätyihin ja syödä uhrikaritsa. Ainoastaan niiden talojen esikoiset kuolivat, joissa ei ollut tätä veren merkkiä. Vitsauksen jälkeen faarao päästi kansan menemään. Myös Jeesus vietti pääsiäistä.
Matteuksen evankeliumi 26:17-19; 26-29:
Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä
opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Minne tahdot meidän
valmistavan sinulle pääsiäisaterian?" Jeesus sanoi: "Menkää
kaupunkiin." Hän neuvoi, kenen luo heidän oli siellä mentävä, ja käski
sanoa tälle: "Opettaja sanoo: 'Hetkeni on lähellä. Sinun luonasi minä syön
pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa.'" Opetuslapset tekivät niin kuin
Jeesus oli käskenyt ja valmistivat pääsiäisaterian. Illan tultua Jeesus kävi
aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa. --
Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi
sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun
ruumiini." Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi:
"Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien
puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Ja minä sanon teille:
tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon
uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
Juhlaa oli vietetty jo vuosisatoja. Jeesus antoi juhlalle
aivan uuden merkityksen. Alkuseurakunta näki pääsiäisen kuvaavan Jeesusta.
Paavali kutsui Kristusta pääsiäislampaaksemme, joka on teurastettu. Hän on
uhrikaritsa, joka surmattiin puolestamme. Mutta mitä Jeesus mahtoi tarkoittaa
puhuessaan ruumiistaan ja verestään? UT:n jälkeisenä aikana Jeesuksen sanat
ymmärrettiin usein kirjaimellisesti. Ehtoollinen nähtiin ateriana, jossa
nautitaan Herran ruumis ja veri. Myöhemmin keskiajalla katolisessa kirkossa
syntyi trassubstantaatio-oppi. Sen mukaan ehtoollishetkessä kun pappi lausuu
sanat “hoc est cormus meum”, “tämä on minun ruumiini”, ehtoollisleipä muuttuu
Jeesuksen ruumiiksi. Aristoteleen filosofiasta lainatuin käsittein leipä ja
viini säilyttävät ulkoiset ominaisuutensa eli aksidenssit, kuten ulkonäön ja maun,
mutta niiden olemus, eli substanssi, muuttuu Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.
Uskonpuhdistaja Martti Luther ei pitänyt tästä selityksestä,
koska hän ei nähnyt Raamatun opettavan tällä tavoin. Kuitenkin hän uskoi, että
leipään ja viiniin sisältyi Jeesuksen todellinen ruumis ja veri ja että
ehtoollisessa annetaan synnit anteeksi niille, jotka uskovat sanat “teidän
edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi”. Jeesus voi
ihmisenä olla läsnä kaikkialla, koska hän on samalla myös Jumala. Uskonpuhdistaja
Ulrich Zwingli taas tulkitsi Jeesuksen sanat kuvainnollisesti. Leipä ja viini
merkitsevät Herran ruumista ja verta. Hänen mukaansa Kristuksen ruumis on
nyt taivaassa ja ihmisenä Jeesus ei voi olla läsnä kaikkialla samanaikaisesti.
Jeesus antoi hänen mukaansa ehtoollisen muistattamaan meitä hänestä siihen
asti, kunnes hän palaa maan päälle. Uskonpuhdistaja Jean Calvin puolestaan
ajatteli, että Jeesus on läsnä ehtoollisaineissa hengellisesti. Leipä ja viini
kuvaavat Jeesuksen ruumista ja verta, mutta samalla ne Pyhän Hengen
välityksellä välittävät sitä todellisuutta, jota ne kuvaavat. Symbolin ja
todellisuuden välillä on todellinen yhteys.
Mitä meidän olisi ajateltava näistä tulkinnoista? Vaikka
varhaisessa kirkossa yleensä ajateltiin, että Jeesuksen ruumis ja veri on
kirjaimellisesti läsnä ehtoollisaineissa, eikä ainoastaan hengellisesti,
mielestäni Jeesus ei kuitenkaan välttämättä tarkoittanut sitä, että leipä ja
viini olisivat konkreettisesti hänen ruumiinsa ja verensä. Jeesus käytti opetuksessaan
paljon metaforia. Hän sanoi myös “minä olen viinipuu ja te olette oksat”. Uskon
silti, että ehtoollisaineet välittävät meille Jumalan siunauksen. Vaikka
Jeesuksen ruumis ja veri ei olisikaan fyysisesti läsnä leivässä ja viinissä,
hän on kuitenkin hyvin todellisella ja konkreettisella tavalla läsnä
ehtoollisen vietossa. Ajattelen, että kyse ei ole muistoateriasta Jeesuksen
ollessa poissa, vaan muistoateriasta Jeesuksen ollessa itse läsnä.
Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä,
että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi.
Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee
hajaannusta, ja osittain sen myös uskon. Täytyyhän teillä ollakin
keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat
luotettaviksi. Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran
aterian viettämistä, koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että
toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne?
Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei
ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en
teitä kiitä.
Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös
opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka
annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän
otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun
veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja
juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän
tulee. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja
juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä
maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on
Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. Sen
vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo
nukkuneet pois. Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi
tuomittaviksi. Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei
yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi. Veljeni, kun siis kokoonnutte
aterioimaan, odottakaa toisianne. Se, jolla on nälkä, syököön
kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta.
Ehtoollinen on seurakunnan juhla. Paavali moitti ankarasti
korinttilaisia siitä, että he viettivät ehtoollista kelvottomasti. Korintissa
rikkaat seurakuntalaiset herkuttelivat ja köyhät olivat ilman. Paavali sanoi,
että jos haluatte mässäillä, niin tehkää se kotonanne, nyt on kyse
perheateriasta, joka ilmentää osanottajiensa yhteyttä Kristukseen ja toisiin
kristittyihin. Kyse on toki siitäkin, että tunnustamme ehtoollisleivän ja
-viinin olevan pyhitetty kuvaamaan Kristuksen uhria. Kyse on kuitenkin myös
tämän uhrin kunnioittamisesta. Korinttilaiset häpäisivät Kristuksen seurakuntaa
ja osoittivat näin epäkunnioitusta myös Jeesuksen uhria, Kristuksen ruumista ja
verta, kohtaan. Ehtoollista viettäessämme olemme osallisia Kristuksesta, hänen
murretun ruumiinsa ja vuodatetun verensä osallisuudesta ja niiden suomasta
syntien anteeksiantamuksesta. Ateriassa on kyse on myös näkyvästä Kristuksen
kuoleman julistuksesta. Siihen kuuluu myös Jeesuksen paluun odotus. Meitä
kutsutaan Karitsan hääaterialle Jumalan luona, josta voimme jo kokea esimakua.
Miten ehtoolliselle tulee osallistua? Meidän osallistujien
tulee olla Jeesuksen seuraajia. Meidän tulee osallistua aterialle aterian arvon
edellyttämällä kunnioituksella, ei välinpitämättömästi. Meidän tulee katua
syntejämme ja uskoa ne anteeksi. Kun me katsomme itseemme ja tutkimme
sydäntämme huomaamme varmasti, ettemme ole arvollisia ehtoollisvieraita. Jumala
kuitenkin Kristuksen tähden armahtaa meidät.
Kun nyt käymme viettämää pyhää ehtoollista, katsokaamme nyt
Kristuksen ristiä ja muistelkaamme hänen kärsimyksiään meidän tähtemme.
Katsokaamme samalla tulevaisuuteen ja odottakaamme Jeesuksen paluuta ja Herran
aterian täyttymystä Taivasten valtakunnassa. Katsokaamme myös toisiamme ja
iloitkaamme kristittyjen yhteydestä. Olemme perhettä, veljiä ja sisaria
Kristuksessa. Katselkaamme tässä ehtoollishetkessä Jumalaa ja ylistäkäämme
häntä hänen hyvyydestään ja laupeudestaan meitä kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti