Hei!
Päivitän jälleen hieman kuulumisiani.
Valmistuin viimein nyt keväällä 2025 Keuruun IK-opistolta. Sain paljon teologian jatko-opinnoista. En ole kuitenkaan tähtäämässä seuraavaksi pastorin työhön.
Hei!
Päivitän jälleen hieman kuulumisiani.
Valmistuin viimein nyt keväällä 2025 Keuruun IK-opistolta. Sain paljon teologian jatko-opinnoista. En ole kuitenkaan tähtäämässä seuraavaksi pastorin työhön.
Alkuseurakunnan kokemassa Pyhän Hengen vuodatuksessa oli kyse maailmanhistoriaa mullistavista tapahtumista, lopunaikojen koittamisesta.
Sana helluntai tulee kreikan sanasta pentēkostē, ”viideskymmenes”. Jakeissa 5. Moos. 26:1─11 kerrotaan tästä juutalaisten viettämästä juhlasta. Siitä käytetään nimityksiä leikkuujuhla (2. Moos 23:16), viikkojuhla (5. Moos 10:16) ja ensihedelmien juhla (4. Moos 28:26). Tämä israelilainen sadonkorjuujuhla oli läheisessä yhteydessä pääsiäiseen.
Puhe Uuraisten helluntaisrk:lla su 8.6.2025
Kiitos kutsusta tulla puhumaan teille tässä helluntaipäivän jumalanpalveluksessa. On ilo nähdä teitä ja kunnia saada palvella sanassa. Tämä puhe ei ole niinkään saarna kuin raamattutunti. Kyse on pienestä yleiskatsauksesta siihen, mitä Raamatussa opetetaan Pyhästä Hengestä.
Minusta on hienoa helluntai- ja myös vapaaseurakunnassa että kun Raamattu avataan, se otetaan tosissaan, Jumalan pyhänä sanana. Siinä mielessä siitä on helppo käydä puhumaan, mutta tarvisemme Jumalan Henkeä niin julistajina kuin kuulijoina. Ilman häntä sana on kuivaa. Kun hän on mukana, sana on elävää.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 3.6.2025
Paavali kuvaa sitä millaista on maanpäällä: Seksuaalinen moraalittomuus. Rahantavoittelu. Epäjumalat. Vihanpito. Jumalanpilkka. Valheet. Tällaisista asioista Paavali kirjoittaa haudatkaa se, tai niin kuin kirkkoraamattu vuodelta 1938 sanoo, kuolettakaa se.
Paavali kuvaa toisaalta sitä millaista on ylhäällä: Armahtaminen, ystävällisyys, nöyryys, lempeys, kärsivällisyys, anteeksianto, rakkaus, rauha, kiitollisuus. Hän kehottaa meitä pukeutumaan näihin, pukeutumaan Kristukseen, tulemaan Kristuksen kaltaiseksi.
Kirkkoisä Aurelius Augustinus (354-430) varoitti aikansa kristittyjä esittämästä väitteitä todellisuudesta, jotka filosofit saattoivat osoittaa selvästi virheellisiksi. Tällainen toiminta ei edistänyt kristinuskon uskottavuutta. Hän ajatteli myös että koska kaikki totuus kuuluu Jumalalle, voimme oppia myös "pakanoilta".
Roomalaiskatolilainen tähtitieteilijä ja fyysikko Galileo Galilei (1564-1642) näki että Raamattu opettaa kuinka päästään taivaaseen, eikä sitä miten taivaankappaleet liikkuvat. Jälkimmäisiä vastauksia tuli etsiä kaukoputkella eikä vetoamalla raamatunteksteihin.
Suomen Viikkolehti 30.5.2025
Paavalin elämästä ja julistuksesta kerrotaan Apostolien teoissa, mutta hänen teologiaansa on etsittävä ensisijaisesti hänen kirjoittamistaan kirjeistä.
Vanha testamentti on kristityille hyvin tärkeä osa Raamattua. Se on arvokas teos jo itsessään, mutta antaa erityisesti taustan Uuden testamentin ymmärtämiselle. Vanhan testamentin kirjojen tuntemiselle, sekä laadukkaalle opetukselle niistä, on aina tarvetta kristillisessä seurakunnassa.
Suomen teologinen instituutti (STI) on useamman Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliikkeen ja lähetysjärjestön perustama ja ylläpitämä teologian opetusta ja tutkimusta harjoittava laitos. STI:n tekemän teologian voidaan perustellusti katsoa olevan lähempänä kristillisen seurakunnan uskoa, kuin sekulaarin yliopistoteologian.
Luukkaan evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittajana pidetään samaa henkilöä. Teoksia on hyvä tarkastella paitsi erikseen myös yhdessä.
Luukkaan evankeliumissa Henki osoittaa uuden ajan alkaneen Jeesuksen syntymässä ja palvelutyössä. Jeesus on erityisellä tavalla Jumalan hyväksymä ja valittu, rakas Poika. Pyhä Henki vaikutti Jeesuksen kautta tehden ihmeitä (Apt. 10:38).
Kreikan sanalla pneuma on melko samankaltainen merkityssisältö kuin vastaavalla heprean sanalla ruah. Sana pneuma voidaan kääntää muiden muassa ”henkäys”, ”tuuli”, ”henki” tai ”asenne”.
Ilmaisu Jumalan Henki tai Herran Henki esiintyy Uudessa testamentissa 25 kertaa. Sanapari Pyhä Henki (pneuma hagion) esiintyy 92 kertaa. Lisäksi Henkeen viitataan useita kertoja ilman attribuuttia.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 6.5.2025
Teksti liittyy Paavalin aiemmin sanomaan, vääränlaiseen askeesiin, näyistä pöyhkeilyyn ja enkeli-ilmestyksiin. Lakihenkisyyttä, eli legalismia, ja hurmahenkisyytta esiintyi jo alkuseurakunnan aikaan. Kolossassa vaikutti henkilöitä, jotka tahtoivat alistaa toisia sääntöihin. Eivätkä inhimilliset perinnäissäännöt ja hengelliseen kaapuun puettu vallankäyttö ole omallekaan ajallemme jotain täysin vierasta.
Kuitenkin Paavalilla on parempi tie: Vapaus Kristuksessa. Olemme vapaat syömään ja juomaan, tai olemaan syömättä ja juomatta erilaisia ruokia ja juomia. Olemme vapaat viettämään erilaisia juhlia, tai olemaan viettämättä niitä.
Heprean sanalla ruah voidaan viitata liikkuvan ilman lisäksi ihmisten, eläinten, yliluonnollisten henkien sekä Jumalan ominaisuuksiin. Sana voidaan kääntää "tuuli", "henkäys", "katoavainen", "asenne", "luonne" tai "henki".
Ilmaus “pyhä henki” (ruah qadosh) esiintyy Vanhassa testamentissa kolmesti: Psalmin 51 jakeessa 11 ja Jesajan kirjassa luvun 63 jakeissa 10–11. Ilmaukset “Herran [Jahven] henki” ja “Jumalan henki” esiintyvät noin 94 kertaa Vanhassa testamentissa, kun lasketaan mukaan ilmaukset “minun henkeni”, “sinun henkesi”, “hänen henkensä” tilanteissa, joissa viitataan selvästi Jumalaan.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 29.4.2025
Heprealaiskirjeessä opetetaan että vanha liitto sisältää henkilöitä, tapahtumia, palveluvirkoja, rakennuksia, ja pyhiä toimituksia, jotka kuvaavat uuden liiton todellisuutta. Sen kirjoittaja (emme tiedä kuka hän on) opettaa että Jeesus on suurempi kuin enkelit tai ylipappi Aaron. Kristus on Moosestakin suurempi. Jeesuksen antama uhri on parempi kuin Vanhan liiton uhrit. Vanhan liiton uhrit olivat varjo siitä, mikä on todellista Kristuksessa. Paavali näyttää olleen raamatuntulkinnassaan aika samoilla linjoilla. Juhla-ajat, ja jopa sapatti, ovat ainoastaan varjokuvia Kristuksen tuomasta suuremmasta ja todellisemmasta hyvästä.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 22.4.2025
Paavali kirjoittaa tekstissämme jälleen pahan henkivalloista, jotka Jeesus Kristus on voittanut. Tämä sanoma on hyvin ajankohtainen aikamme keskellä.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 15.4.2025
Johannes Krysostomos oli Konstantinopolin patriarkka. Hän on idän merkittävimpiä kirkkoisiä. Hän eli noin vuodesta 347 vuoteen 407. Krysostomos tarkoittaa "kultasuu". Hän oli lahjakas puhuja. Hänet karkoitettiin jonkun kerran virastaan. Hän puhui paljon köyhien puolesta. Hän oli Jumalalle antautunut. Näin pääsiäisen tienoilla luen hänen pääsiäissaarnansa meille. Teksti löytyy ortodoksi.net verkkosivustolta.
Ville Mäkipelto, Juha Pakkala ja Raimo Hakola ovat kirjoittaneet hiljattain teoksen Jumalan synty: Isän ja Pojan kätketty historia (Otava 2025). Anna pari linkkiä minua oppineempien teologien kirja-arvioihin.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 11.03.2025
Paavali vertaa kristittyjen uudestisyntymistä uskon kautta vanhan liiton puolella säädettyyn poikalapsia koskevaan ympärileikkaukseen. Uudestisyntyminen on Jumalan ihme. Jo Vanhan testamentin puolella puhuttiin hengellisestä ympärileikkauksesta tai sydämen ympärileikkauksesta. 5. Mooseksen kirjassa 10:16 sanotaan: Ympärileikatkaa siis sydämenne -- taipukaa kuuliaisiksi Herralle.
Jeremian kirjassa 24:7 on kirjoitettu: Minä annan heille uuden sydämen, niin että he tuntevat minut ja ymmärtävät, että minä olen Herra. He kääntyvät jälleen minun puoleeni, koko sydämestään. He ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 25.02.2025
Alkukirkossa oli erityisen haastava harhaoppi. Kutsumme sitä nykyisin gnostilaisuudeksi. Uudessa testamentissa on jo viitteitä esignostilaisuudesta. On hyvin mahdollista että heidän vaikutuksensa oli läsnä myös Kolossan seurakunnassa.
Erityisesti kirkkoisä Irenaeus taisteli gnostilaisuutta vastaan. Hän eli noin vuodesta 125 vuoteen 200. Nimitys gnostilainen tulee kreikan sanasta gnosis, tieto. Gnostilaisuudessa oli kyse salatun viisauden tavoittelusta. Kristus nähtiin salatun viisauden tuojana, ei ristillä synnit sovittaneena Vapahtajana.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 11.02.2025
Paavali opetti sekä sanoin että elävän esikuvansa kautta. Hän toisaalta julisti, neuvoi ja opetti muita. Toisaalta hän oli opetustensa ruumiillistuma. Hän eli opetustensa mukaisesti. Hän oli esimerkki silloin eläville kristityille ja on sitä myös meille myöhemmin eläville.
Olen nähnyt piirroskuvan, jossa on oikea Aslan -leijona tekstillä "Kristus". Seuraavaksi piirretty Leijonakuningas Simba tekstillä "Paavali". Kolmantena on lapsen piirustus, jossa leijonalla on viisi jalkaa. Siinä lukee "minä". Joskus tuntuu aivan sellaiselta. Yritämme kuitenkin seurata Jeesusta ja jossain määrin Kristus saa meissä muotoa.
Puhe Jyväskylän vapaasrk:lla ti 28.01.2025
On merkillepantavaa kuinka myönteisen sävyisiä Paavalin kirjeet olivat. Hän oli juutalaisena Vanhan testamentin kirjoitukset tuntevana rabbina omaksunut Nehemian kirjan kahdeksannen luvun jakeen 10 periaatteen: Älkää olko murheelliset, sillä ilo Herrassa on teidän väkevyytenne.
Kolossalaiskirje on kirjoitettu vankilasta. Paavali koki täyttävänsä Kristuksen ahdistuksia kärsiessään seurakunnan hyväksi. Kyse ei ole tässä lunastavasta kärsimystyöstä Kristuksen antaman ainutlaatuisen ja ainutkertaisen uhrin tavoin. Yksin Jeesus on sovittanut syntimme. Apostoli Paavalia, Pietaria tai äiti Mariaa ei olla ristiinnaulittu meidän vuoksemme.
BBC julkaisi vuonna 2007 neliosaisen protestantismia käsittelevän dokumenttisarjan The Protestant Revolution. Sarjaa juonsi brittiläinen historioitsija Tristram Hunt. Sarjassa painottuu Yhdysvaltojen ja etenkin Britannian historia. Lähestymistapa on melko sekulaari.